Преподобный ГЕРАСИМ ИОРДАНСКИЙ (475)
День памяти: 4 / 17 марта
Тропарь, глас 8
В тебе, отче, известно спасеся, еже по образу: приим бо крест последовал еси Христу, и дея учил еси презирати убо плоть, преходит бо, прилежати же о души, вещи безсмертней; темже и со Ангелы срадуется, преподобне Герасиме, дух твой.
Кондак, глас 4
Возгоревся рачением Горним, жестокость пустыни Иордановы паче всех мира сладких предпочел еси: отонюдуже повинуся тебе зверь даже до смерти, отче, послушне и жалостне на гробе твоем скончася, прославльшу тя тако Богу, к Немуже моляся, и о нас, отче Герасиме, поминай.
Фрагмент фрески. XIV в. Церковь вмч. Георгия, Старо Нагоричане, Македония
Акафист преподобному ГЕРАСИМУ ИОРДАНСКОМУ
Кондак 1
Избранника Божия и чудотворца, Иордана насельника и хранителя, отшельником же образ и миряном, восхваляем тя, чтители твои, богоносе, но яко имеяй дерзновение ко Господу, от враг, теснящих ны, защити, да зовем ти: Радуйся, преподобне Герасиме, всепочитаемый пустынножителю.
Икос 1
Ангел от человек был еси, преподобне, притек от земли к небесным, ныне же со безплотными радующася тя зря, ужасаюся и страхом зову ти от души сия:
Радуйся, Ликии божественный плоде.
Радуйся, Иордана нетленная славо.
Радуйся, добродетели друже истинный.
Радуйся, Христа моего служителю величайший.
Радуйся, яко вся отдал еси и приобрел Христа.
Радуйся, яко вся в тщету вменил еси Его ради.
Радуйся, яко удивишася ти Ангели.
Радуйся, яко тебе и зверие почтоша.
Радуйся, преподобне Герасиме, всепочитаемый пустынножителю.
Кондак 2
Видя мира сего тщету и житейских треволнений отрешився, богомудре, разумно прежним отцем подражал еси, ихже заповедем последуя, восхождения путь обрел еси, Герасиме. Сего ради и Владыце твоему, блаженне, любовию вопиял еси: Аллилуия.
Икос 2
Разум имый правый, ревностию дыша божественною, яко иный Антоний, святе Герасиме, собрания монашеская созвал еси, яко древле от Египта той. Мы же, к тебе взирающе, взываем от сердца сице:
Радуйся, столпе безмолвия.
Радуйся, чудо воздержания.
Радуйся, в монашеском житии велий.
Радуйся, изрядный сего защитниче.
Радуйся, Богу ничтоже предпочтый.
Радуйся, благочестно во имя Его подвизавыйся.
Радуйся, Ангелов купножителю.
Радуйся, Сил Небесных сликовниче.
Радуйся, преподобне Герасиме, всепочитаемый пустынножителю.
Кондак 3
Силою свыше оболкийся, блаженне, в пустыню удалился еси, и яко ниву благоплодну и добру сию показал еси, мудре, желающим Царство Христово стяжати; темже Христу поем: Аллилуия.
Икос 3
Имый божественную ревность, Герасиме, в сердце твоем, и божественный свет, исполняяй е, восхождения творил еси непрестанно, и добрую куплю талантом содеяв, радовался еси; мы же, чудящеся, вопием ти разумно сицевая:
Радуйся, высото богомыслия.
Радуйся, смирения глубино.
Радуйся, безмолвия пламеню неусыпный.
Радуйся, воздержания правило вернейшее.
Радуйся, украшение монахов трезвящихся.
Радуйся, похвало подвижников добродетельных.
Радуйся, светлая преподобных красото.
Радуйся, славная святых доброто.
Радуйся, преподобне Герасиме, всепочитаемый пустынножителю.
Кондак 4
Ревности Господни горящей в души твоей, Герасиме, соединился еси Ангелом, и себе самаго сокровище священное Троицы показав, преподобне, возглашал еси с ними божественную песнь: Аллилуия.
Икос 4
Слышаша живущии во стране Иорданстей славу твою, и текоша в пустыню видети тя; мы же, славу твою у Престола Вседержителева добре ведяще, молитвенно к тебе в пустыни жития нашего притекаем, хваляще тя пении таковыми:
Радуйся, мудрый стадоначальниче.
Радуйся, пастырю наш добрый.
Радуйся, монахов руководителю.
Радуйся, в подвизе сущих предстателю.
Радуйся, светило Иордана яснейшее.
Радуйся, лампадо пустыни пресветлая.
Радуйся, имже прославися Бог.
Радуйся, имже враг посрамися.
Радуйся, преподобне Герасиме, всепочитаемый пустынножителю.
Кондак 5
Богоносец велий и славный иноков начальник всех приимаше радостно и, яко светильник, просвещаше поученьми своими, ведый вся, да достигнут Недостижимаго и ликующе возопиют: Аллилуия.
Икос 5
Видеша лицы пустынных отцев Герасима честнаго на Иордане, и яко Павла почитающе его и новаго Антония, тщащагося сих путем следовати, дивящеся, вопияху сице:
Радуйся, звездо, божественную светлость являющая.
Радуйся, огню, тьму вражию отгоняющий.
Радуйся, яко попрал еси напасти диавольския.
Радуйся, яко смирил еси демонскую гордыню.
Радуйся, из глубины страстей воззвание.
Радуйся, омраченных злобою исправление.
Радуйся, стада твоего защитителю и избавителю.
Радуйся, ученик твоих наставниче и учителю.
Радуйся, преподобне Герасиме, всепочитаемый пустынножителю.
Кондак 6
Прибежище божественное пустыню Иорданскую ведый, тамо поспешил еси, жестоты ея и зноя никакоже убоявся, всемудре, но радуяся от сердца вопиял еси Спасу, поя: Аллилуия.
Икос 6
Возсия твоея обители слава, юже на Иордане создал и распространил еси, треблаженне, подвизания ради в чистем житии, множества же неисчетная монахов в сей приял еси, иже, видяще подвиги твоя, взываху тебе таковая:
Радуйся, яко земная пременил еси в небесная.
Радуйся, яко от юности последовал еси Христу.
Радуйся, заповедей Христовых проповедниче.
Радуйся, отметающих их секиро преострая.
Радуйся, преданий пустыни сохранение.
Радуйся, всех сопротивных упразднение.
Радуйся, имже иноцы хвалятся.
Радуйся, имже мирстии возвышаются.
Радуйся, преподобне Герасиме, всепочитаемый пустынножителю.
Кондак 7
Хотя ко источнику воды живыя приникнути, выну поучался еси в законе Господни, и сего ради непоколебим яко камень показался еси, и явился крепок во искушениих, и познался от отцев совершен, иже видяще льва, воду носяща, чудяхуся, вопиюще: Аллилуия.
Икос 7
Новый показал еси град пустыню Иорданскую, Герасиме, всечестный отче, ибо сию яко иную Фиваиду и Нитрию монахов исполнил еси, вопиющих ти ныне во Царствии тако:
Радуйся, Евфимию единонравне.
Радуйся, Антонию единоревностне.
Радуйся, Онуфрию равночестне.
Радуйся, Пахомию равностоятельне.
Радуйся, яко Агафону подражал еси честному.
Радуйся, яко Паисию поревновал еси славному.
Радуйся, имый Арсениево горение.
Радуйся, подвизавыйся в Памвовом несмеянии.
Радуйся, преподобне Герасиме, всепочитаемый пустынножителю.
Кондак 8
Насажденное при исходищих вод древо духа явился еси, богомудре, и сего ради иноцы, плоды неувядаемыя на тебе видяще, дивляхуся, поюще: Аллилуия.
Икос 8
Весь быв в вышних, пречудный, нижних же отдаляяся, отхождаше Герасим божественный, украшен добродетельми, от всех же любим и восхваляем сице:
Радуйся, пустыни дивный цвете.
Радуйся, в безводней источниче чудный.
Радуйся, освящение спасительное.
Радуйся, кадило богоприятное.
Радуйся, велий в подвизании.
Радуйся, болий в мудровании.
Радуйся, имже прелестник посрамися.
Радуйся, имже сатана низвержеся.
Радуйся, преподобне Герасиме, всепочитаемый пустынножителю.
Кондак 9
Всякое естество человеческое удивися, богомудре, всесовершенно странному и чудесному: льва бо послушлива зряху вси и воду носяща, и всех подвизающа пети: Аллилуия.
Икос 9
Подвизающимся избавитель в пустыни показался еси, Герасиме, и чудес исполнь, сердце бо твое храм Божий бе чист и присносветел, преподобне. Сего убо ради дивящеся, верно вопием ти:
Радуйся, лики иноческия обрадовавый.
Радуйся, на лучшее тех наставивый.
Радуйся, монахов божественное похваление.
Радуйся, верных непрестающее веселие.
Радуйся, яко победил еси диавольская шатания.
Радуйся, яко поразил еси того козни.
Радуйся, чтущих тя присная защито.
Радуйся, поминающим тя помоще известная.
Радуйся, преподобне Герасиме, всепочитаемый пустынножителю.
Кондак 10
Создателя нашего и Спасителя, со преподобными на небесех пребывая, моли, отче, да милостивно презрит грехи наша: нас бо ради показася по нам человек, да избавит ны будущия геенны; тем благодарно взываем Ему: Аллилуия.
Икос 10
Стена монашествующим на Иордане показался еси и всем к тебе притекающим, сего ради молися о нас, вельми чтущих тя и любовию воспевающих сице:
Радуйся, святых благоукрашение.
Радуйся, лика преподобных сопричастниче.
Радуйся, Илариона подобниче.
Радуйся, Харитона ревнителю.
Радуйся, Симеона юродиваго славо.
Радуйся, Иоанна постника сило.
Радуйся, божественнаго Кириака управителю.
Радуйся, святаго Никона ликование.
Радуйся, преподобне Герасиме, всепочитаемый пустынножителю.
Кондак 11
Пению всегда прилежай и бдению непрестанну, Ангелом уподобился еси, блаженне: Евфимию бо усопшу, душу его на небеса восходящую зрел еси, Господу же усердне со Ангелы пел еси: Аллилуия.
Икос 11
Свет сый в пустыни, просвещал еси ученики твоя во стране Иорданстей: вжигаяй бо огнь невещественный, наставлял еси к разуму божественному вся, мудре просвещая их, иже благодарно вопияху ти сия:
Радуйся, монахов слухи возвеселяяй.
Радуйся, сих множества к Богу приведый.
Радуйся, новоначальных в киновию приимавый.
Радуйся, усовершившихся в пустыню отсылавый.
Радуйся, подвижников священная сладосте.
Радуйся, иноков небесная радосте.
Радуйся, имже похваляются благоговейнии.
Радуйся, имже охраняются целомудрии.
Радуйся, преподобне Герасиме, всепочитаемый пустынножителю.
Кондак 12
Радуяся, преподобне, подвизался еси во мнозем безмолвии со отцы богоносными, удаляяся в пустыню времене ради поста и вкупе со всеми поя: Аллилуия.
Икос 12
Поеши ныне со Ангелы на небеси, яко некогда на земли с человеки, трисвятую песнь Богу, Егоже, славне Герасиме, всегда моли о нас, чтущих тя и славящих песньми сицевыми:
Радуйся, ходатаю нашего спасення.
Радуйся, Церкве славо и благоухание.
Радуйся, православных стено и ограждение.
Радуйся, христианом великий наставниче.
Радуйся, любве сугубыя сокровище.
Радуйся, теплый наш предстателю.
Радуйся, соблюдаяй ны в час смертный.
Радуйся, непостыдный о нас молитвенниче.
Радуйся, преподобне Герасиме, всепочитаемый пустынножителю.
Кондак 13
О всечестный отче Герасиме, монахов светлосте, Христа моего служителю! Приими моление сие малое и твоими к Богу молитвами от всякия избави напасти всех вопиющих Тому: Аллилуия.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитва
О священная главо, преподобне отче, преблаженне авво Герасиме! Не забуди убогих твоих до конца, но поминай нас всегда во святых твоих и благоприятных молитвах к Богу. Помяни стадо твое, еже сам упасл еси, и не забуди посещати чад твоих. Моли за ны, отче священный, за дети твоя духовныя, яко имеяй дерзновение к Небесному Царю: не премолчи за ны ко Господу, и не презри нас, верою и любовию чтущих тя. Поминай нас, недостойных, у Престола Вседержителева, и не престай моляся о нас ко Христу Богу: ибо дана тебе бысть благодать за ны молитися. Не мним бо тя суща мертва: аще бо телом и преставился еси от нас, но и по смерти жив сый пребываеши. Не отступай от нас духом, сохраняя нас от стрел вражиих и всякия прелести бесовския и козней диавольских, пастырю наш добрый. Аще бо и мощи твоя сокровены быша на земли, но святая твоя душа со ангельскими воинствы, со безплотными лики, с Небесными Силами, у Престола Вседержителева предстоящи, достойно веселится. Ведуще убо тя воистину и по смерти жива суща, тебе припадаем и тебе молимся: молися о нас Всесильному Богу, о пользе душ наших, и испроси нам время на покаяние, да невозбранно прейдем от земли на небо, от мытарств же горьких, бесов, воздушных князей и от вечныя муки да избавимся, и Небеснаго Царствия наследницы да будем со всеми праведными, от века угодившими Господу нашему Иисусу Христу, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение, со Безначальным Его Отцем и с Пресвятым и Благим и Животворящим Его Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Ж И Т И Е
Преподобный Герасим Иорданский родился в зажиточной семье в области Ликия южной части Малой Азии и при рождении получил имя Григория.
Еще с молодости он воспитал себя в страхе Божием и, приняв монашество, удалился в пустыню, вглубь египетской страны Фиваиды. Проведя там некоторое время в подвигах благочестия, он снова возвратился в свое отечество — в Ликию. Затем он пришел в Палестину (в конце царствования Феодосия Младшего) и поселился в Иорданской пустыне, где, как светлая звезда, блистал своею добродетельною жизнью. Там при реке Иордане он устроил монастырь.
Обитель преподобного Герасима отстояла от святого града Иерусалима на расстоянии 35 стадий, а от реки Иордана — на одну стадию. Сюда он принимал вновь поступающих, а прошедшим искус давал отшельнические келии в пустыне. Всего у него было не менее 70 пустынножителей, для которых преподобный Герасим установил следующий устав. Пять дней в неделе каждый проводил в своей уединенной келии в молчании, за какой-либо работой, вкушал немного сухого хлеба, принесенного из монастыря, воды и кореньев. В эти пять дней не позволялось есть ничего вареного и даже не допускалось разводить огонь, чтобы и мысли не было о варении пищи. На субботу и воскресенье все приходили в монастырь, собирались в церковь на Божественную Литургию и причащались Пречистых и Животворящих Христовых Таин, потом на трапезе вкушали вареной пищи и немного вина во славу Божию и представляли настоятелю работу, исполненную в продолжение пяти дней. В воскресенье после полудня снова каждый удалялся в свою уединенную келию в пустыню, взяв с собою немного хлеба, кореньев, сосуд с водой и финиковые ветви для плетения корзин. Нестяжание и нищета была у них таковы, что никто из них ничего не имел, кроме одной ветхой одежды, рогожи для спанья и малого сосуда с водой. Настоятель даже запретил им, выходя из келии, затворять дверь, чтобы всякий мог войти и невозбранно взять, что хотел, из этих убогих вещей. Они жили по апостольскому правилу «едино сердце и едина душа», и никто не называл ничего своим, но все было общее. Рассказывают, что некоторые из пустынников просили у преподобного Герасима позволения зажечь иногда ночью свечу для чтения или развести огонь, чтобы в случае нужды согреть воду. Но святой Герасим говорил им на это:
— Если хотите иметь огонь в пустыне, то приходите жить в монастырь с вновь поступающими: я, пока жив, никогда не попущу, чтобы у пустынножителей был огонь!
Жители города Иерихона, услышав о таком строгом подвижничестве под руководством святого Герасима, приняли за правило каждую субботу и воскресенье приходить в обитель преподобного и приносить в изобилии пищи, вина и всего потребного для монастыря.
Преподобный Герасим так строго соблюдал посты, что в святую и великую Четыредесятницу совершенно ничего не вкушал до самого Светлого дня и подкреплял свои телесные и душевные силы только причащением Божественных Таин.
Когда преставился преподобный Евфимий Великий, об его кончине преподобный Герасим узнал, находясь в своей келии: он видел, как Ангелы Божии радостно возносили на небо душу преподобного Евфимия. Взяв с собою Кириака, он пошел в обитель Евфимия и нашел его уже умершим. Предав погребению честное его тело, он возвратился вместе с любимым учеником своим Кириаком в свою келию.
Великому угоднику Божию Герасиму даже бессловесный зверь служил, как разумный человек, как пишут в Лимонаре блаженные отцы Евират и Софроний Софист: «Пришли мы в обитель отца Герасима, отстоящую на расстоянии одного поприща от Иордана, и жившие там иноки рассказывали нам об отце Герасиме. Однажды шел он по Иорданской пустыне и встретил льва, показывавшего ему свою лапу, опухшую и наполненную гноем от вонзившегося шипа. Лев кротко глядел на старца и, не умея выразить свою просьбу словами, умолял об исцелении своим смиренным видом. Старец, видя льва в такой беде, сел, взял ногу зверя и вытащил из нее шип. Когда вытек гной, он хорошо очистил рану и обвязал платком. Исцеленный лев с тех пор не покидал старца, а ходил за ним, как ученик, так что святой Герасим дивился уму и кротости зверя. Старец питал его, давая ему хлеб или иную пищу. У иноков был осел, на котором они привозили для братии воду из святого Иордана. Старец поручил льву сопровождать осла и охранять его, когда тот пасется на берегах Иордана. Случилось однажды, что лев отошел от пасшегося осла на значительное расстояние и уснул на солнце. В это время шел мимо с верблюдами один человек из Аравии и, увидев, что осел пасется один, взял его и увел с собою. Проснувшись, лев стал искать осла и, не нашедши его, с унылым и печальным видом пошел в обитель к отцу Герасиму. Старец подумал, что лев съел осла, и спросил:
— Где осел?
Лев стоял молча, опустив глаза вниз, как человек. Старец тогда сказал:
— Ты его съел! Но благословен Господь, ты не уйдешь отсюда, а будешь делать для обители все то, что делал осел.
По повелению старца с тех пор на льва стали навьючивать, как прежде на осла, бочонок, мерою в четыре меха, и посылать на Иордан за водой для монастыря.
Через некоторое время купец из Аравии, уведший осла, пошел в Иерусалим с верблюдами продать пшеницу; с ним был и осел. Около Иордана с караваном случайно встретился лев; узнав осла, он зарычал и бросился к нему. Купец и его спутники в ужасе убежали, а лев, схватив узду зубами, как делал прежде, повел осла с тремя привязанными один за другим верблюдами, обремененными пшеницей. Выражая ревом свою радость, что нашел потерянного осла, лев привел его к старцу. Преподобный старец тихо улыбнулся и сказал братии:
— Напрасно мы бранили льва, думая, что он съел нашего осла.
Льву дано было имя Иордан. После этого он часто приходил к старцу, принимал от него пищу и не отлучался из обители более пяти лет. Когда преподобный отец Герасим отошел к Господу и был погребен братиею, по устроению Божию, лев тогда не оказался в обители, а пришел через некоторое время и стал искать своего старца. Отец Савватий и один из учеников отца Герасима, увидев льва, сказали ему:
— Иордан! Старец наш оставил нас сиротами: отошел к Господу!
Они стали давать ему пищу, но лев пищи не принял, а озирался во все стороны, ища преподобного отца Герасима, и скорбно рычал. Отец Савватий и другие старцы гладили его по спине и повторяли:
— Отошел старец к Господу, оставил нас!
Но этими словами они не могли удержать льва от вопля и скорбного рычания, и чем больше они старались утешить его словами, тем печальнее он рычал, и голосом, и глазами выражая скорбь, что не видит старца. Тогда отец Савватий сказал:
— Если не веришь нам, то иди с нами, мы покажем тебе место, где покоится старец.
И пошли с ним на место, где был погребен преподобный Герасим. Став над могилой, отец Савватий сказал льву:
— Вот здесь погребен наш старец.
И, преклонив колена, стал плакать. Услышав это и увидев, что Савватий плачет, лев ударялся головой о землю и страшно ревел. Так он умер на могиле старца и был зарыт близ гроба святого. Не мог ничего выразить лев словами, но все-таки, волею Божиею, прославил старца и при его жизни, и после смерти, показав нам, как послушны были звери Адаму до его грехопадения и изгнания из рая.»
Поэтому-то святой Герасим считается покровителем животных и врачевателем, а льва изображают на иконах, у ног преподобного.
Херсонская епархия УПЦ. По благословению митрополита Херсонского и Таврического Иоанна
Просмотрено (1) раз