Сщмчч. Кли́мент, папа Римский (101)
Дни памяти: 8 декабря н.ст.;25 февраля – Собор всех преподобных отцов, в подвиге просиявших; 28 декабря – Собор Крымских святых; 17 января – Собор 70-ти апостолов
Когда мы говорим Папа Римский, сразу представляем католический Ватикан, однако до раздела Церкви христианство было едино и уже тогда епископ Рима именовался Папой, а потому в Православной Церкви канонизировано несколько Римских Пап, которые служили в Риме до раздела Церкви на Восточную и Западную.
Один из Пап, которых Православная Церковь почитает святым, и есть священномученик Климент. Он считается четвёртым от апостола Петра епископом Рима. Католическая Церковь именует его Папой Климентом Первым.
8 декабря святая православная церковь творит память священномученника Климента, епископа Римскаго. Святой Климент жил в первом веке христианства. Отец его – Фавст и мать – Матфидия были язычники и кроме Климента имели еще старших сыновей Фавстина и Фавстиниана.
Сначала это семейство жило в полном мире и счастии; но затем злоба одного человека все расстроила. Родной брат Фавста поселился в его доме и стал домогаться любви Матфидии. Последняя не хотела открыть своему мужу безнравственности его брата, чтобы не быть причиной раздора между ними, но решилась удалиться из Рима. Она сослалась на будто бы виденный ею сон, который повелевал ей уехать; Фавст, видя неотступное желание ея, согласился на отъезд, но с тем, чтобы Матфидия взяла с собою старших сыновей и ехала в Афины, где сыновья могли бы получить образование в тамошних училищах.
Богато нагруженный всем нужным для путешествия корабль увез Матфидию, Фавстина и Фавстиниана. Но после нескольких дней плавания в море поднялась буря; корабль долго носился по волнам и наконец разбился о скалу. Матфидию унесло далеко на обломках корабля и наконец она была выброшена на остров. Там нашли ее жители, подали ей помощь и утешали ее, как могли; Матфидия же не радовалась собственному спасению и горевала о потерянных ею детях.
Одна вдова, муж которой погиб во время кораблекрушения, предложила Матфидии жить в ее доме, чтобы вместе горевать, работать и кормиться. Матфидия согласилась на это предложение, и обе женщины поселились вместе. Так прожила Матфидия на острове 24 года, скорбя о погибели своих детей и оплакивая их.
Между тем Фавстин и Фавстиниан были живы; они спаслись, как и Матфидия, на обломках корабля. Морские разбойники взяли их на свой корабль и продали в рабство одной женщине по имени Юсте. У Юсты не было детей и она была очень рада приютить мальчиков; когда они достаточно подросли, Юста отдала их в училище.
Прийдя в совершенный возраст, Фавстин и Фавстиниан приняли крещение и последовали за апостолом Петром, проповедовавшим евангелие в той стране. Отец их оставался в Риме и не знал об участи жены и детей. По прошествии года со времени отплытия их посылал в Афины своих рабов, чтобы узнать, как живут уехавшие, но рабы не возвратились.
На третий год Фавст снова послал в Афины; посланные возвратились с известием, что ни о Матфидии ни о детях ее ничего не известно в Афинах. Фавст посылал в другие города, но также не получал никаких известий. Наконец, обойдя лично все пристани и тщетно распрашивая корабельщиков, Фавст решился сам ехать на поиски своего семейства, поручив Климента надежным воспитателям. Он побывал всюду, где по его предположению могли быть Матфидия и сыновья, но все поиски были напрасны. – Климент между тем воспитывался в Риме и достиг совершенного возраста. Часто приходило ему на ум, где отец его, где мать, где братья; нередко он оплакивал их, как умерших. Забавы, развлечения перестали занимать его; он сделался серьезным и сосредоточенным.
В таких обстоятельствах познакомился он с одним христианином и узнал от него главные истины христианского учения. Тогда Климент решился посетить места земной жизни Иисуса Христа и отплыл в Иудею, оставив в Риме дом и все имение. Поднявшаяся во время плавания буря принесла корабль к Александрии, где в то время проповедовал апостол Варнава.
Климент слушал некоторое время его учение, затем отправился в Кесарию, и там принял крещение от апостола Петра, в числе учеников которого увидел своих братьев, но не узнал их, как и они его, ибо братья расстались еще в младенчестве. Апостол Петр направлялся в Сирию; за ним последовал и Климент, а Фавстин и Фавстиниан были посланы туда наперед.
Дорогою апостол расспрашивал нового своего ученика о его прежней жизни; Климент рассказал ему все бывшее с ним и с его родными, и этот рассказ глубоко тронул апостола Петра. На пути корабль, в котором плыли они, пристал к тому острову, где жила мать Климента, Матфидия. Апостол Петр сошел с корабля; недалеко от берега, в близ лежащем селении, он увидел женщину, просившую милостыни, вступил с нею в беседу и из рассказа ее узнал печальную историю ее жизни; он спросил имя ея: это была Матфидия.
«Я знаю младшего сына твоего Климента», сказал ей апостол; «он находится теперь со мною», и повел к кораблю. Климент встретив мать свою, не узнал ее: так изменилась она за время их разлуки. Матфидия же, вглядевшись пристальнее в Климента, вскоре узнала в нем своего сына, ибо Климент имел большое сходство с отцом своим Фавстом.
Велика была радость матери и сына, так неожиданно встретившихся после многих лет разлуки. Матфидия вошла в корабль и продолжала путь вместе с апостолом Петром и Климентом. Она спрашивала сына об отце и узнала, что уже двадцать лет об нем нет вести. В Лаодикии путники встретили Фавстина и Фавстиниана; последние спросили Климента, кто сопровождает его. Климент отвечал, что это его мать, найденная им на чужой стороне, и затем рассказал по порядку всю судьбу матери, сколько времени он не видался с нею и как она вышла из Рима с двумя сыновьями своими. Тогда Фавстин и Фавстиниан узнали в нем родного брата, а в Матфидии – мать свою. Благодаря Бога за спасение детей, Матфидия пожелала стать, как и они, христианкой, и приняла крещение от апостола Петра. Вскоре пришлось и Фавсту увидеться с своим семейством.
В своих странствованиях Фавст, уже потерявший надежду найти жену и детей, дошел до Лаодикии и здесь встретил апостола Петра. Доведенный до отчаяния Фавст потерял веру в языческих богов, которым усердно молился все время о возвращении ему жены и детей. «Сколько проливал я слез, молясь богам», сказал он апостолу Петру, рассказав историю своей жизни, «сколько жертв принес им; сколько молитв! Но некому внимать моим мольбам; боги не услышали меня – ибо нет их».
– «Ты потому не услышан», возразил апостол, «что молился богам ложным, а не единому истинному Богу, Которому следует поклоняться и молиться. Уверуй в Него – и тогда увидишь жену и детей своих здравыми и невредимыми». Петр, узнавший из рассказа Фавста, что он – муж Матфидии, повел его туда, где была она с детьми.
Несмотря на долгую разлуку супруги вскоре узнали друг друга, и отец узнал детей. Все прежния несчастия были забыты. Фавст уверовал в истинного Бога и принял крещение от апостола Петра. Фавст и Матфидия провели остальное время жизни в Риме, жили благочестиво и скончались в преклонных летах. По кончине их дети продолжали проповедание слова Божия. Особенно ревностен в деле проповеди был Климент, неотлучный спутник апостола Петра, деливший с своим великим учителем труды и лишения.
Перед своею кончиною апостол Петр рукоположил Климента в епископа Римского. Но уже наступали трудные времена для христианства. Язычники стали жаловаться гражданским властям, что Климент искореняет почитание богов, порицает язычество и не уважает храмов богов. По повелению императора Траяна Климент был сослан в Херсонес, где его потопили в море.
Слыша житие священномученика Климента, возблагоговеем, братие, пред непостижимым Промыслом Божиим, вначале разъединившим все семейство святого, для того, чтобы после воссоединить его и просветить светом истинной веры.
По истине, братия, благоговейное, с верою и упованием соединенное, помышление о Боге, премудром и всеблагом Всепромыслителе, и о благотворности Его промышления для нас, есть сколько долг справедливости в отношении к Нему, столько же и наша собственная потребность для нашего блага и спокойствия.
а) По лености мыслить основательно и глубоко, по привычке судить поверхностно, не редко мы говорим, что тому или другому человеку, в том или другом случае, посчастливилось или не посчастливилось. Это слова без мысли.
Если бы я сказал вам, что прийти ныне в церковь вам «посчастливилось»: вы конечно, сказали бы, что это слово здесь не дает никакой мысли и неуместно; что вы пришли не потому, что посчастливилось, а потому, что употребили волю, силу и движение.
Точно так же и во всяком случае то же слово не дает никакой истинной мысли, и неуместно пред рассуждением основательным.
А между тем этот мысленный идол благоприятствующего или неблагоприятствующего счастия, многих обольщает обманчивыми надеждами затрудняет напрасным страхом; заграждает от них Бога Промыслителя, и делает их виновными в забвении Его.
б) С другой стороны гордость и самонадеяние внушают человеку мысль: я это сделал, или сделаю с моим дарованием, с моею силою, с моим искусством, с моими средствами. Человек хочет быть достаточным промыслителем сам для себя. Это значит опираться на ломкий тростник, строить дом на рыхлом основании.
Нет спора, что дарования, искусство, сила, средства много значат для важных дел: но сколько раз видали, что блестящее дарование, как ночной блуждающий огонь, угасало в болоте, что сила сокрушалась пред немощию, что превосходное по-видимому искусство перехитряло или недохитряло, и не достигало успеха!
Фараон преследовал израильтян с войском, с конницею, с военными колесницами, которые были превосходным орудием военного искусства и силы в древние времена; израильтяне бежали, не находя возможности противоборствовать египтянам: и кто же остался победителем? Израильтяне. Почему? Потому что Фараон думал быть промыслителем сам себе; а израильтяне преданы были Всепромыслителю Богу.
в) Есть еще воззрение на события в мире и между человеками, которое изобрела мудрость, но не Богомудрая, а мудрствующая по стихиям мира. Она полагает, что все в мире, от великого до малаго, с точностию определено законами вещей и действием причин, и потому бесполезно думать о каких-либо чрезвычайных распоряжениях Промысла, которые только возмутили бы порядок и стройное движение мира и его частей.
О мудрецы машинальные! Вы хотите полную жизни вселенную, с ее свободными существами, превратить в мертвую машину, которой бы все части невольно движимы были одна другою, и к которой бы великий Художник, ее устроивший, по запрещению от вашего мудрования, не смел прикоснуться для исправления, или улучшения какой-либо части, что может быть особенно нужно, при возмущении порядка злоупотреблением свободы нравственных существ!
Вы свободно располагаете у себя в доме вещами, которых вы не только не могли сотворить из ничего, но и произвесть из готового вещества: и мечтаете возбранить Сотворившему из ничего и украсившему вселенную располагать всем, что в ней есть, с Его неограниченною свободою и премудростию!
– Причины естественные разве могут воспрепятствовать действованию причины причин сверх естественной?
Напротив того, не имеют ли они нужды в ее действии, содействии, направлении для своего продолжения, так же как и для своего начала?
Порядок естественный в самом опыте не являет ли иногда над собою очевидно порядка вышеестественнаго?
Например, дождь и град в порядке естественном: но в естественном ли порядке каменный град?
И если уступим, что и сие может быть естественно: в естественном ли порядке каменный град, поразивший войско пяти языческих царей, с которыми сражался Иисус Навин? Почему град сей упал в это, а не в другое время? Почему на войско языческое, а не на израильское?
Естественные причины и порядок не дают на это ответа. Ответ дать может только слово Господне.
«Рече Господь ко Иисусу: не убойся их; яко в руце твои предах я. И Господь верже на ня камение великое града с небесе» (Иис. X, 8, 11).
О как, преимущественно пред всяким мудрованием земным, удостоверительно, успокоительно, благотворно небесное учение о Творце мира всеназирающем и всепромышляющем!
«Не две ли птицы ценятся единым ассарием, и ни едина от них падет на земли без Отца вашего. Вам же и власи главнии вси изочтени суть. Не убойтеся убо» (Матф. X, 29–31). Какая безопасность личная!
«Се не воздремлет, ниже уснет храняй Израиля» (Пс. СХХ, 4). Какая безопасность общественная!
Рече Господь: «Аз убию, и жити сотворю; поражу, и Аз исцелю» (Втор. XXXII, 39). Какой сильный страх для прогневляющих Бога, и вместе какое сильное предохранение от дерзости прогневать Бога! И с другой стороны, какая животворная надежда для бедствующих и находящихся в опасности!
«Бог нам прибежище и сила» (Пс. ХLV, 2). Часто, часто да возводим очи наши к Живущему на небесех, – очи сердца благоговеющаго, верующаго, любящаго, кающагося, молящагося, уповагощаго, благодарящаго. «Се яко очи раб в руку господий своих, яко очи рабыни в руку госпожи своея: тако очи наши ко Господу Богу нашему, дóндеже ущедрит ны» (Пс. СХХII, 2). И как ущедрял много, так верно и ущедрит, если охраним, или очистим себя от неправд и нечистот, от которых Он отвращает Свое пречистое око. Аминь. (Сост. с дополн. историч. части по «Слов. и реч.» Филарета, митр.моск.,т. V, изд. 1885 г.).
МИРОТОЧИВАЯ ГЛАВА СЩМЧ. КЛИМЕНТА, ПАПЫ РИМСКОГО – СВЯТЫНЯ КИЕВО-ПЕЧЕРСКОЙ ЛАВРЫ
В наши дни благоуханная глава священномученика Климента хранится в Дальних пещерах Свято-Успенской Киево-Печерской Лавры и мироточит.
Известно много случаев исцеления по молитвам святому.
Потеряв последнюю надежду, люди обретают ее вновь здесь, у главы священномученика, который сам прожил жизнь, полную трудностей и опасностей, но при этом самоотверженно помогал другим, утешая их. И сегодня святой продолжает помогать нам, молитвенно обращающимся к нему за утешением. Он просит Господа об укреплении наших душ, о даровании нам сил проходить все жизненные испытания.
Святитель Климент, которого относят к мужам апостольским, оставил нам духовное наследие: два Послания к коринфянам – первые после Писаний святых апостолов письменные памятники христианского учения.
Акафист и молитвословия священномученику Клименту, папе Римскому
Тропарь священномученику Клименту, папе Римскому, глас 4
И́же от Бо́га чудоде́йствы/ пресла́вно удивля́я вселе́нныя концы́ ми́ра,/ свяще́нный страда́льче,/ па́че естества́ мо́рю, соста́вы вода́м содева́еши разделе́ние/ в честне́й па́мяти твое́й/ всегда́ притека́ющим усе́рдно в Богозда́нную ти́ це́рковь,/ чуде́сным твои́м моще́м,/ и по всенаро́дном хожде́нии/ мо́ре во еди́но тече́ние чудоде́тельне твори́ши,/ Кли́менте преди́вный,// моли́ Христа́ Бо́га, спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: Чудотворениями от Бога невероятно удивляя все концы вселенной, священномученик, сверхъестественно ты заставляешь воды морские отступать от берега в день почитаемой памяти твоей ради всегда приходящих усердно в Богозданный твой храм к чудесным твоим мощам, и после всенародного поклонения ты чудесным образом соединяешь море обратно в единый поток, Климент преудивительный, моли Христа Бога о спасении душ наших.
Кондак священномученику Клименту, папе Римскому, глас 2
Боже́ственнаго виногра́да священнооде́янна/ все́м лоза́ яви́ся,/ ка́плющи сла́дость прему́дрости,/ моли́твами твои́ми, всече́стне,/ да тебе́ истка́ну я́ко багряни́цу,/ песнь мы́сленную принесе́м,/ Кли́менте свя́те:// спаси́ рабы́ твоя́.
Перевод: Облеченный священством, ты стал для всех лозой Божественного винограда, источающей сладость премудрости, по молитвам твоим, всеми почитаемый, да принесем тебе, как тканную багряницу, молитвенное песнопение наше, Климент святой, спаси рабов твоих.
Молитва священномученику Клименту, папе Римскому
О, всечестны́й учениче́ верхо́внаго апо́стола Петра́, но́вый Пе́тре ве́ры Христо́вой, вторы́й Моисе́ю, священному́чениче Кли́менте, просвеще́нный уче́нием вели́каго апо́стола, венча́нный венце́м му́ченичества! Испроси́ на́м моли́твами твои́ми благода́ть Свята́го Ду́ха сохраня́ти ве́ру Христо́ву и церко́вныя спаси́тельныя обы́чаи, да расточи́тся безбо́жие. Умоли́, уго́дниче Бо́жий, Милосе́рдаго Творца́, да излие́тся на на́с благода́ть Свята́го Ду́ха, просвеща́ющая на́ши ду́ши, да попали́т Госпо́дь Бо́г страсте́й на́ших огнепа́льная стремле́ния, да сохрани́т на́с от вся́кия зло́бы, да спасе́т от напа́стей, бе́д и скорбе́й, и да пребу́дем ве́рными христиа́нами до конца́ жи́зни на́шея, сохраня́я в сердца́х на́ших па́мятование печа́лей, боле́зней и трудо́в твои́х, во сла́ву Бо́га Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.
Молитва 2-я священномученику Клименту, папе Римскому
О, вели́кий чудотво́рче, священному́чениче Кли́менте! Приклони́ся ны́не к на́шим воздыха́нием серде́чным и помози́ нам во вре́менном житии́ сем твори́ти вся в зако́не Бо́жии предло́женная, вся́каго же греха́ отмета́тися. Ты, вели́кий подви́жниче, от ю́ности твоея́ клеветы́ претерпе́вый, мно́гия же боле́зни душе́вныя и труды́ понесы́й, помоли́ся ко Го́споду Бо́гу о нас, гре́шных и недосто́йных раб Бо́жиих (имена), да твои́м предста́тельством и заступле́нием пода́ст Всеблаги́й и нам, гре́шным, си́лу и кре́пость во благоду́шии претерпева́ти клеветы́ челове́ческия и я́же на земли́ ско́рби и сохрани́ти за́поведи Его́, да просла́вим пречестно́е и великоле́пое и́мя Го́спода Бо́га и Его́ благода́ть, да́нную тебе́, во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Акафист священномученику Клименту Римскому
Кондак 1
Избраннаго от иерархов западныя страны христианския, достославнаго священномученика Климента приидите, вернии, песньми восхвалим, прославляя предивную его веру и любовь ко Христу. Потщимся подражати угоднику Божию и нелицемерно воззовем ему: Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Икос 1
Уготовляя тя, яко сосуд избранный, Всевышний Господь положи, священномучениче Клименте, многи скорби от младых дний: честная матерь твоя Матфидия, сохраняя святость супружества и бегая нечистоты злаго человека, отыде в Греческую страну со двема чады, оставльши тя, юнейшаго, на попечение отца твоего Фавста. Ублажая твоих родителей и воспоминая безматернее житие, глаголем ти:
Радуйся, лозо божественнаго винограда.
Радуйся, яко финикс процвел еси благоплодный.
Радуйся, маслино плодородная.
Радуйся, храме Божественнаго Духа.
Радуйся, на гору божественных добродетелей возшедый.
Радуйся, чаше мудрости, источающая душам нашим спасение.
Радуйся, божественными ученьми ко Христу многия приведый.
Радуйся, благовестниче веры Христовой.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 2
Плывущей матери твоей дни некия по морю, воста буря зельна и волнение велие: и принесену бывшу кораблю волнами и ветром в неведомую страну, погибе корабль в полунощи и вся истопи, матерь же твоя Матфидия, от ветренныя волны приметаема, на камень возвержена бысть и обрете спасение у брега Асийския страны. Прославляя Всемилостиваго Бога, сохраньшаго ти матерь, святе, на утешение, взываем Ему: Аллилуиа.
Икос 2
Неведающь ничесоже о случившихся бедах Матфидии и чад, супруг ея, уготовль корабль и взем мало имения, пойде сам на взыскание подружии своей и любезных чад: тя же, юнейшаго, остави в дому учащася книгам. Ублажая сиротство твое, священномучениче Христов, глаголем ти:
Радуйся, светодательное солнце Запада.
Радуйся, огнь воздержания, попаливый страстей стремление.
Радуйся, яко смирна и ливан благоухаеши во дворех Господних.
Радуйся, столпе благочестия.
Радуйся, избранный сосуде благодати Христовой.
Радуйся, Божественным Духом водимый.
Радуйся, заре, светло блистающая миру христианскому.
Радуйся, мудрости исполненный, душам нашим спасение указующий.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 3
Пришед в совершенный возраст и вся философская учения добре уведев, видя, яко несть отца ни матери, ты печален бяше, угодниче Божий, и утешитися не хотяше. Приключися же ти беседовати с неким мужем благоразумным, иже рече, яко Божий Сын прииде на землю, проповедуя всем живот вечный и всем послушающим Его обещавая неизреченная блага в будущем веце. То слышав, распалился еси ты желанием велиим известне о Христе уведети, да разумно поеши Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Остави убо дом свой, святителю Божий, умыслил еси идти во Иудею, в нейже благочестие Христово расширяшеся. Бывшу же в море волнению и занесену бывшу ветром в Александрию, обрел еси тамо святаго Апостола Варнаву, имже наставлен, притекл еси в Кесарию Стратонийскую и обрел еси тамо святаго Апостола Петра: и крещен быв от него, последовал еси ему с прочими ученики, в нихже бяху и два брата твоя. Сего ради зовем ти:
Радуйся, отрясый языческое безбожие.
Радуйся, божественными добродетельми душу свою исполнивый.
Радуйся, верный учениче верховнаго Апостола Петра.
Радуйся, яко от него навыкл еси божественному знанию.
Радуйся, просвещенный ученьми великаго Апостола.
Радуйся, возсиявый на камени сем всехвальнем.
Радуйся, явивый плоды учений Христовых.
Радуйся, просветивый твоими богомудрыми устами многия.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 4
Преплавая море, Апостол Петр вопрошаше тя, святе Клименте, о роде твоем, и послушая повести твоя, умиляшеся любви твоей к родителем. Бысть же, по Божию строению, приста корабль к некоему острову; изшедшу же святому Апостолу на брег во град, обрете некую старицу, милостыню просящу, и, уразумев Духом, яко матерь есть учеником его, приведе ю к тебе: ты же, уведев родившую тя, прослезися, пад на ноги ея, лобызая и плача. Торжествуя сию твою радость велию, со умилением глаголем Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Обрет матерь свою честную, добрый пастырю Христов и последователю Его, ты умолил еси святаго Апостола Петра, да крестит ю: и зело рано изшед к морю, в прикровенном месте крести Апостол Матфидию во имя Отца и Сына и Святаго Духа; и отослав ю пред себе со чады в витальницу, сам иным путем идяше. Восхваляя любовь твою сыновнюю, зовем:
Радуйся, потщивыйся просветити матерь твою именем Христа.
Радуйся, божественнаго сада отрасле.
Радуйся, розго красная, износящая грозды догматов.
Радуйся, заповедей Христовых исполнителю.
Радуйся, просветителю верных зарею благочестия.
Радуйся, каплющий вино спасительнаго божественнаго познания.
Радуйся, языческаго безбожия уклонивыйся.
Радуйся, приявый венец мучения за Триединаго Бога.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 5
Видев святое крещение матере твоея Матфидии, некий муж честен, приветствова любезно верховнаго Апостола Петра, рече к нему: «Хощу убо мало побеседовати с тобою». Петр рече: «Глаголи, господине!» Беседующим же има на многое время и прящуся о Бозе, позна Апостол, яко Фавст есть, и приведе ко Матфидии и чадам ея. Тогда бысть радость неизглаголанная всем и плач мног от радости. Сего ради благодаряще Бога, сохраняюща благочестивыя родители и чада, зовем: Аллилуиа.
Икос 5
По нечаянном обретении подружии со чады, честный Фавст прослезися, благодаря Бога, и помале беседоваше с тобою, богоносне священномучениче, припаде ко Апостолу, крещения прося, уверова бо несумненно во Единаго Бога. Мы же, радуяся, яко ты Апостола рукама и отца своего привел еси ко Христу, умиленно глаголем:
Радуйся, во апостольстем учении упражнявыйся.
Радуйся, преемниче апостольскаго престола.
Радуйся, новый Петре, сияяй апостольскими даровании.
Радуйся, священных учений описателю.
Радуйся, вторый Моисее, законы божественныя всем изложивый.
Радуйся, Христовыми ученьми многия просветивый.
Радуйся, яко законоположника и учителя тя имамы.
Радуйся, о спасении душ неленостно трудивыйся.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 6
Уведев Христа распята и прияв святое крещение, родители твоя, блаженне, возвратистася в Рим и живяста зело благочестно, многи милостыни творяще. Ты же неразлучен пребыл еси ученик Петров и всех его путей и благовестия Христова проповедник явился еси: и того ради постави тя епископа прежде своего распятия от Нерона. Сего ради Всемогущему Богу, устрояющему таковая, глаголем: Аллилуиа.
Икос 6
Скончавшуся святому Апостолу Петру и по нем епископу Лину и Клиту, священномучениче, был еси кормчий Римския Церкве, правя добре кораблем Церкве Христовой посреде волнения и бури, в няже бе тогда от мучителей возмущаема. Того ради восхваляем тя, угодниче Божий, сице:
Радуйся, великий постниче.
Радуйся, страсти греховныя умертвивый.
Радуйся, мученическим праведным венцем украшенный.
Радуйся, потом трудов твоих угасивый пещь прелести.
Радуйся, яко молитвами твоими бесы прогнаны быша.
Радуйся, яко от твоея раки струи исцелений источаются.
Радуйся, яко твоими молитвами Господь прозрение слепым дарует.
Радуйся, мучеников похвало.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 7
Пасый Христово стадо со многими труды и терпением, окружаемь сый отвсюду, яко львы рыкающими и волки хищными, лютыми гонителями, ищущими поглотити тя и потребити веру Христову, ты блаженне, попечение творил еси непрестанно со многим тщанием о спасении душ человеческих и многия неверныя люди ко Христу обратил еси. Прославляя твоя труды и болезни, глаголем содействующу ти Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Трудящуся ти на ниве Христове, ненавистнии врази наустиша некия от народа востати враждою на тя, преемниче Апостолов, и оклеветати тя, яко уничижающа боги языческия. Ублажая тя, яко претерпевшаго беды и гонения за Церковь Христову, с любовию глаголем ти:
Радуйся, путь спасительный верным указуяй.
Радуйся, даровании духовными сияяй.
Радуйся, созидателю храмов во славу Святыя Троицы.
Радуйся, у Престола Вседержителя предстояй.
Радуйся, учением, труды, чудесы и добродетельным житием Церковь Христову умноживый.
Радуйся, страдальче за имя Христово.
Радуйся, плоды добрыя сотворивый.
Радуйся, описателю деяний святых мученик, избиваемых за Христа.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 8
Не терпя молвы и мятежа людскаго, повеле епарх градский привести тя к себе и нача глаголати: «Из корене благородна изшел еси, но прельстился еси и неведомо коего Бога чтиши новаго, некоего, глаголемаго Христа, противнаго богом нашим». Ты же, достославне Клименте, отвещал еси ему: «Единаго истиннаго Бога Отца ведаю и Ему с Единосущным Сыном и Святым Духом покланяюся и пою: Аллилуиа».
Икос 8
Множайшая тебе о Бозе Вседержителе глаголющу, не обрете в тебе епарх вины и посла известие к царю Траяну, возвещающи о тебе, исповедниче Христов, яко воста на тя народ богов ради своих и не престает вопияти: обаче вернаго свидетельства не обретается. Сего ради зовем ти:
Радуйся, за веру Христову живота не пощадивый.
Радуйся, умягчивый сердце грознаго епарха.
Радуйся, обличителю идольскаго нечестия.
Радуйся, посрамителю клеветников.
Радуйся, не убоявыйся грознаго суда римскаго царя.
Радуйся, повергнувый на осуждение противника Христова.
Радуйся, венца мученическаго от Господа удостоивыйся.
Радуйся, храмов Божиих созидателю и благоукрасителю.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 9
Слышав царь Траян о тебе, яко о благовестнике неведомаго ему Бога, написа епарху: «Или да богом идольским жертву принесет, или в заточение на место пусто близ Херсониса послан будет». Сие уведев, епарх моляше тя, да не избираеши самовольнаго изгнания, но да пожреши богом и свободен будеши. Ты же, святе Клименте, отвещавал еси епарху, яко изгнания того не боишися и на всяком месте будеши благовестити о Христе и пети Ему: Аллилуиа.
Икос 9
Словеса твоя, богоносне Клименте, умилиша епарха и плакаше той, глаголя ти сице: «Бог, Емуже ты всем сердцем служиши, поможет ти во изгнании, на неже осужден еси». Восхваляя тя, яко Петра, каменя веры, с веселием глаголем:
Радуйся, непокоривыйся богопротивному велению цареву.
Радуйся, за Христа изгнание приявый.
Радуйся, предпочтый заточение претерпети, неже без Христова света на свободе жити.
Радуйся, мученичество за Христа с радостию приявый.
Радуйся, за веру Апостольскую изгнанниче.
Радуйся, врагов Христовы Церкве победителю.
Радуйся, имя Христово на скрижалех сердца своего начертавый.
Радуйся, сопутствуем на заточение многими от благоверных.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 10
Достигшу ти, святе, места, идеже на заточение осужден был еси, Инкерман ныне нарицаемаго, обрел еси тамо паче двух тысящ христиан, осужденных на тесание камения в горах оных: и ты с ними к тому приставлен был еси. Тако явился еси заточенным утешение благодатное, да и мы, сие уведев, в печалех будем благонадежны, и да поем Богу чистым сердцем: Аллилуиа.
Икос 10
Видевше христиане Инкерманстии новаго сожителя и ведяще тя иерарха, угодника Божия, вси единодушно со слезами и воздыхании приступиша к тебе, глаголюще: «Помолися о нас, святителю, да достойны явимся обетования Христова». Ты же рекл еси им: «Несмь достоин таковыя Владыки моего благодати, яко сподобихся быти причастник венца вашего»; и труждался еси с ними, утешая и утверждая их полезными словесы. Сего ради глаголем ти, угодниче Божий:
Радуйся, учителю христианскаго смирения.
Радуйся, благочестием твоим пример верным бывый.
Радуйся, богомудрыми твоими усты сердца многая услаждавый.
Радуйся, утешителю в заточении сущих.
Радуйся, чудесно на утоление жажды заключенным воду открывый.
Радуйся, многих обращенных ко Христу в водах тех крестивый.
Радуйся, живыя воды новый источник собою явивый.
Радуйся, всю страну Инкерманскую святою верою просветивый.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 11
Уведев Траян кесарь, яко и в Инкермане множество людей тобою во Христа увероваша, посла некоего игемона в ту страну, иже пришед многих христиан изби: тебе же, угодника Божия преславнаго, повеле посадити в ладию и везти на средину моря, и тамо, привязав котву к вые твоей, воврещи во глубину и утопити, да не обрящут христиане тела твоего. Ты же, сей венец мученичества кротко приемля, умиленною душею воспел еси Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Бывшу утоплению твоему, священномучениче Клименте, стояху вернии на брезе, рыдающе плачем велиим; посем ученицы твои Корнелий и Фив глаголаста народу: «Помолимся единодушно, да явит нам Господь честное тело мученика Своего». Молящуся же народу, уступи море недра своя и показа тело твое: хотящим же верным честне мученическое тело оттуда взяти, бысть откровение учеником, да оставят тамо тело твое пребывати, яко на всякое лето имать тако море отступати, дающе путь хотящим приходити на поклонение. Того ради ублажаем тя сице:
Радуйся, Христову веру в сердце пламенне носивый.
Радуйся, идолы поправый.
Радуйся, единый за многия пострадавый.
Радуйся, Триединому Богу даже до смерти верность сохранивый.
Радуйся, оплаканный велиим рыданием людей благочестивых.
Радуйся, прославленный Богом.
Радуйся, яко тобою несказанная чудеса совершаются.
Радуйся, мира христианскаго славо и украшение.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 12
Царствующу Никифору, царю греческому, приспевшей памяти твоей, святителю отче Клименте, не отступи море, якоже во вся прешедшая лета: и бяше тако до пятидесяти лет и вящше. Егда же поставлен бысть в Херсонисе епископ Георгий блаженный, той печален бысть вельми о сем, яко море не отступает от мощей толикаго угодника Божия, иже аки под спудом водами покровенны суть. Сего ради воззва святитель люди к молитве, да усердно поют Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Во дни блаженнаго Георгия, иже в Херсонисе епископствовал бе, приидоста в той град два учителя словенская — святии Кирилл и Мефодий: с ними купно собра святитель вся благоверныя люди, и идоша со псалмы и песньми на край моря, хотяще получити тело твое, священномучениче; обаче не разступися море. Зашедшу же солнцу, вседоша в корабль, и в полунощи свет возсия от моря, и явися первее глава, потом же вси мощи твоя, угодниче Божий. Радуяся обретению мощей твоих, восхваляем тя, чудотворче святый, тако:
Радуйся, яко тобою хромии шествуют.
Радуйся, яко тобою всяким недугом болящии здрави бывают.
Радуйся, сирых и вдовиц питателю.
Радуйся, страждущих покровителю.
Радуйся, исцеления верным подаваяй.
Радуйся, от врагов невидимо покрываяй.
Радуйся, на небеси наш молитвенниче.
Радуйся, перед Богом наш заступниче.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 13
О всехвальне угодниче Божий, священномучениче Клименте, приими хвалы сии от нас, ублажающих память твою, и умоли Всевышняго Господа Бога умножити веру в нас, да всегда прославляем Его, дивнаго в мученицех Своих, псаломскими песньми: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Источник: Полный годичный круг кратких поучений, составленных на каждый день года применительно к житиям святых, праздникам и др. свящ. событиям воспоминаемым церковью и приспособленных к живому проповедническому слову (импровизации) : в 2 т. / Сост. по лучшим проповедническим образцам свящ. магистр Григорий Дьяченко. – Изд. 2-е пересмотр. и значительно доп. : Изд. книгопр. А.Д. Ступина, 1896-1897. / Т. 1: Первое полугодие (330 поучений). – 1896. – XLVIII, 548 c.; Т. 2: Второе полугодие (375 поучений). – 1897. – XXXII, 795 с.
Азбука, Православная жизнь, Храм священномученика Климента Римского в Орхусе
Просмотрено (13) раз