История Озерянской иконы Божией Матери. Молитвы и Акафист Божией Матери перед иконой «Озерянская»

 

Озерянская икона Божией Матери

Празднование: 29 июня, 30 октября ст.ст./12 ноября н.ст. и в Неделю Антипасхи

Святая Русь со времен своего Крещения равноапостольным князем Владимиром навеки веков стала уделом Пресвятой Владычицы нашей Богородицы. Много раз спасала Она нашу православную землю – свой избранный удел. Свидетельством милости и заступничества Пресвятой Богородицы стало явление в нашем Слободском крае Озерянской иконы Божией Матери.

Это было тяжкое для нашей земли время неприятельских вторжений, грозящих разрушениями, кровью и угонами в рабство. С.В. Булгаков сообщает, что эта икона была обретена в конце XVI века, во время татарских набегов на Украину. (Булгаков С.В. Настольная книга для священно-церковнослужителей, Киев, 1913).

Эти же сведения приводит А. Ковалевский в «Сказании о святой чудотворной иконе Пресвятой Богородицы Озерянской», изданной в Харькове в 1892 году: «В Куряжском монастыре есть прославленная в давних годах чудотворная икона Божией Матери с Предвечным Младенцем на руках, называемая Озерянской. Обретена во время татарских набегов в пустыни, именуемой «Озерянской».

Озерянская икона Божией Матери

 

Как гласит Акафист Пресвятой Владычице нашей Богородице: «Бурю житейских скорбей и напастей в людех утолити хотящи, святую икону Твою на утешение нам даровала еси, Владычице…».

Великое и чудодейственное начинается с малого и обыденного. На пустынном берегу речки Озерянки, поросшем густой травой, местный крестьянин косил траву. После очередного взмаха косы услышал человеческий стон. Наклонившись, крестьянин увидел в траве рассеченную косой икону Божией Матери. Опечаленный случившимся, принес он пострадавшую икону домой. Однако утром крестьянин не обнаружил иконы в своем жилище. Нашел он образ на лугу – месте его обретения. Рассеченные косой части иконы плотно срослись, оставив на месте разреза едва заметный шрам. Пред иконой горела свеча, а рядом струился родник ключевой воды.

Стараниями благочестивого иерея Феодора и архимандрита Севастиана в 1711 году на берегу Озерянки была основана Богородичная пустынь, где и пребывала обретенная икона. Многим страждущим и болящим святой образ, поименованный в народе Озерянской Богородицей, приносил утешение и исцеление. Весть о чудотворной Озерянской иконе разнеслась по необъятным слобожанским весям, а затем и по всей Руси-матушке.

Святитель Архиепископ Филарет Гумилевский в своем «Историко-статистическом описании Харьковской епархии» пишет: «Святая икона с давнего времени известна по чудесным благотворениям. Она писана на холсте кистью древнего малороссийского художника. Все эти особенности подают мысль, что святая икона писана одним из страдальцев Православия, орошавших слезами молитвы изображаемый им лик Богоматери и взывавших о помощи небесной для гонимых чад Православия».

В 1787 году в числе прочих монастырей Озерянская обитель была упразднена, а ее братия переведена в Куряжкий Спасо-Преображенский монастырь. В Куряж перенесли и икону Озерянской Богоматери. Помолиться пред чудотворным образом приходили тысячи верующих со всех уголков Российской империи. Литургии, молебны, всенощные бдения длились практически круглосуточно. После одного из богослужений у чудотворного образа, умывшись водой из святого источника, прозрел слепой отрок – это был будущий писатель и видный общественный деятель Г. Квитка-Основьяненко.

Монахи документально фиксировали многочисленные случаи чудесных исцелений от благодатного Озерянского образа: исцеление человека, имевшего усохшую руку; исцеление человека из Липцев, не владевшего ногою; исцеление девицы Бардаковой, одержимой беснованием; исцеление Ивана Николаевича Бочковского от болезненного шума в ушах; исцеление двух сестер от глазной болезни; исцеление девочки от горловой болезни.

В 1843 году по просьбе жителей Харькова Преосвященный Иннокентий Борисов получает разрешение Священного Синода на перенос чудотворной Озерянской иконы на зиму из Куряжского Спасо-Преображенского монастыря в Харьковский Покровский монастырь. Решением Синода от 16 октября 1843 года были установлены два Крестных хода – 30 сентября икону переносили из Куряжа в Харьков, а 22 апреля из Харькова в Куряж (даты указаны по старому стилю). Это были поистине торжественно-праздничные дни для всего Харькова. Как писала газета «Южный край», в такие дни «…все присутствия, учебные заведения и торговые помещения закрываются, и все жители, стар и млад, спешат проводить или встречать Матушку Царицу Небесную, чудотворную Ея икону Озерянскую».

С этими Крестными ходами непосредственно связана история нашего холодногорского Свято-Озерянского храма (в дореволюционные годы его нередко именовали храмом Сретения (встречи) Озерянской иконы Божией Матери). В 1847 году на самой высокой точке Холодногорского плато, у городской черты, размежевывавшей территории города и соседнего уезда, возвели часовню во имя Озерянской иконы Божией Матери. На этом месте икону встречали по прибытии ее в Харьков, и до этого же места чудотворный образ провожало городское духовенство в день ее проводов в Куряж. Отсюда правящие архиереи благословляли чудотворной Озерянской иконой богоспасаемый град Харьков и боголюбивых харьковчан.

Озерянская часовня в 1874 году была перестроена в небольшой храм, однако численность населения Холодной горы росла и возникла необходимость в строительстве новой более вместительной церкви. Храм, закладка которого была совершена в 1892 году, строился на месте хлебного магазина Харьковского общества государственных крестьян.

Озерянский храм г. Харьков (район Холодная гора)

 

«Харьковские губернские ведомости» 6 июня 1890 года писали, что предполагаемая сумма затрат на возведение нового храма на Холодной горе – 45 тысяч рублей. Церковно-приходское попечительство располагало на то время лишь 15 тысячами рублей. Недостающую сумму средств собирали всем миром. На благое дело жертвовали не только харьковчане, но и жители Москвы и других городов. Стараниями священника Максима Пономарева и попечителей была собрана и израсходована на постройку новой церкви, ее украшение и приобретение утвари значительная сумма – 150 тысяч рублей. Строительство велось девять лет и 23 сентября 1901 года новый храм был освящен преосвященным Иннокентием, епископом Сумским.

Озерянский храм, возведенный по проекту архитектора Владимира Немкина, органично завершал панораму высокого плато Холодной горы. Его стройная сорокаметровая колокольня стала архитектурной доминантой этого района города. Талантливый зодчий, выпускник Петербургского института гражданских инженеров, профессор Харьковского технологического института В.Х. Немкин, проектируя Озерянский храм, отдал предпочтение русско-византийскому стилю. Храм представляет собой трехнефовую базилику, его внешние стены декорированы элементами готики. Храм имеет форму креста. Постройка выполнена из красного неоштукатуренного кирпича – влияние «кирпичного» стиля. Кирпичный декор создает впечатление сплошного орнаментного ковра.

За более чем 110-летнюю историю нашего храма, усилиями священнослужителей и мирян, нередко вопреки всяким трудностям и нестроениям, он всегда оставался Домом Пречистой Богородицы. Первый настоятель Озерянской церкви отец Максим Пономарев, подвижническими стараниями которого был возведен наш храм, а затем его сын – иерей Василий, иерей Михаил Юшков, протоиерей Андрей Любарский, как и подобает пастырям, духовно окормляли паству, ведя ее ко спасению во Христе.

Живым примером для нескольких поколений прихожан нашего храма было и остается исключительно духовное устроение Пресвятой Девы, Её материнское отношение к воплотившемуся Сыну Божию и богоподобная христоподражательная любовь ко грешному человеческому роду. И Пресвятая Богородица, как Мать, помогала и помогает всем притекающим к Ней с молитвой и покаянием пережить житейские бури и всякие общественные нестроения. Не это ли помогло нашему Озерянскому храму выстоять в годы атеистического произвола, когда безбожники, водимые врагом рода человеческого, учинили гонения на Церковь, разрушали храмы, сжигали иконы, сеяли рознь и вражду среди православного народа, насаждая всяких «обновленцев», раскольников. В тридцатые годы чудотворная икона Озерянской Божией Матери бесследно исчезла…

Но и тогда православные люди не теряли надежды и верили, что «возсия нам, паче лучь солнечных, святая икона Твоя, Владычице, в пределах Озерянских, егда губительная язва на страну нашу найде, и многи острием смерти изсече».

В годы Великой Отечественной войны, после пятилетнего вынужденного закрытия и запустения храма, вновь была возжена лампада пред иконой Озерянской Божией Матери (старинный список чудотворной иконы сохранился до наших дней). «Всё для фронта, всё для Победы!» – этой мыслью жили наши соотечественники. В 1943 – 1945 годах под сводами храма звучали патриотические проповеди, в которых воспоминались заступничество Богородицы Озерянской во времена татарских набегов, защитники Отечества, святые Александр Невский и Димитрий Донской. В фонд обороны и в помощь семьям воинов-фронтовиков прихожане Озерянского храма внесли свыше 600 тысяч рублей.

Последнее десятилетие ХХ столетия стало временем настоящего возрождения православной жизни нашего прихода. Настоятелем храма в то время был протоиерей Николай Бараненко. Выпускник Московской духовной академии, высокодуховный и высокообразованный человек, отец Николай на себе познал испытания времен гонений на Церковь, но сохранил в своей душе заповедь любви к ближнему, данную нам Господом. Мне посчастливилось сослужить отцу Николаю за богослужениями и я каждый раз убеждался, насколько глубокими были его знания Священного Писания, литургики, догматики. Чувствовалось, как много значил он для своей паствы. Отец Николай по-отечески наставлял своих духовных чад, окружая каждого вниманием и заботой. Милосердию и щедрости батюшки не было границ. Когда отец Николай узнал об открытии на Харьковщине нового храма в честь Богоматери Озерянской, он передал туда уникальный старинный список с Озерянской иконы, выполненный еще в XIX веке.

Протоиерей Николай Бараненко писал стихи, его духовная поэзия касается самых тонких струн христианской души. Отец Николай вел дневник, многие страницы которого посвящены летописи нашего храма. Кстати, в 1977 году он принял холодногорскую церковь в довольно неухоженном виде и ему довелось приложить немало усилий, чтоб преобразить и украсить её. Им был проведен ремонт кровли, устроен новый иконостас и открыта первая в постсоветской истории Харьковской епархии воскресная школа. Отец Николай был инициатором установления ежегодного празднования 29 июня Обретения Озерянской иконы Божией Матери.

Теперь мы дважды в год – 29 июня и 12 ноября празднуем престольные праздники нашего Озерянского храма. Возродили мы и традицию чтения Акафиста Пресвятей Владычице нашей Богородице, явления ради чудныя Ея иконы Озерянския. Еженедельно, в воскресенье в 15 часов и во вторник, в 8 часов под сводами нашего храма звучит: «Взбранной Воеводе, невечерняго Света Родительнице…»

Как и прежде Пресвятая Богоматерь с любовью встречает притекающих к Ней, утешает в скорбях, исцеляет болящих, помогает в житейских нуждах. Матерь Божия прощает всё тому, кто искренне прибегает к её милосердию, желая покаяться и исправить свой грешный жизненный путь. Матерь Божия оплакивает наши грехи, но не сочувствует нашему злу.

Наш Озерянский храм стоит на перекрестке дорог и виден издалека. Больно наблюдать, как многие люди проходят мимо храма и не останавливаются на минутку, чтобы поклониться и осенить себя крестным знамением. Не будем ли мы наказаны за такое равнодушие к Храму – месту особенного присутствия Господа и почитания Пресвятой Богородицы?

Чтобы не погубить нам своей души для вечности, все мы должны постоянно прибегать к покаянию. И молитвенно просить Царицу Небесную: «… буди милостива к нам, грешным, и не презри молений наших.» Пусть не только в храмах, но и в жилищах наших теплится огонек лампады у святого образа и звучит искреннее слово благоговения и любви к Господу, Божией Матери и Святой Церкви.

Принесем к святой иконе Озерянской Богоматери – Покровительнице и Заступнице нашего города и всего Слободского края благодарственные молитвы. Чистым сердцем и устами скажем словами Акафиста:

Радуйся, наша всеусердная Благодетельнице, паству Харьковскую матерински опекающая.

 

Молитвы Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Озерянской»

Тропарь Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Озерянской», глас 3

Твоего́ предста́тельства увере́ние/ и милосе́рдия Твоего́ явле́ние/ ико́на Озеря́нская нам, Влады́чице, показа́ся;/ пред не́юже ду́ши на́ша в моли́тве излива́ем/ и ве́рою Тебе́ вопие́м:/ воззри́, Милосе́рдая, на лю́ди Твоя́,/ вся ско́рби на́ша и печа́ли утоли́,/ утеше́ние благо́е в сердца́ на́ша низпосли́// и спасе́ние ве́чное душа́м на́шим, Пречи́стая, испроси́.

 

Перевод: Твоей защиты удостоверение и милосердия Твоего явление икона Озерянская нам, Владычица, показалась, перед ней же души наши изливаем в молитве и с верой к Тебе взываем: обрати внимание, Милосердная, на людей Твоих, все скорби наши и печали успокой, благое утешение в сердца наши пошли и спасение вечное душам нашим, Пречистая, испроси.

 

Кондак Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Озерянской», глас 5

Не отри́ни, о, Милосе́рдая Ма́ти,/ слез и воздыха́ний на́ших,/ но проше́ния на́ша ми́лостивно прии́мши,/ пред ико́ною Твое́ю моля́щихся люде́й ве́ру укрепи́,/ умиле́нием сердца́ их испо́лни и крест земна́го жития́ носи́ти им помози́;/ ели́ка бо хо́щеши, мо́жеши.

 

Перевод: Не отвергни, о Милосердная Мать, слез и стонов наших, но просьбы наши с милостью приняв, укрепи веру людей, молящихся перед Твоей иконой, исполни их сердца сокрушением и помоги им нести крест земной жизни, потому что все, что Ты хочешь – можешь.

 

ВЕЛИЧАНИЕ
Величаем Тя, Пресвятая Дево, Богоизбранная Отроковице, и чтим образ Твой святый, имже точиши исцеления всем с верою притекающим.

 

Молитва первая Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Озерянской»

О, Преблагослове́нная Влады́чице на́ша Богоро́дице! К Тебе́, обре́тшей благода́ть пред Бо́гом, во е́же роди́ти ми́ру Спа́са душ на́ших, с Ним же у Креста́ Его́ моли́твою за мир сраспина́вшаяся, и Ма́терию Све́та Им пронарече́нная, припа́дающе, мо́лимся. При́зри, Всеми́лостивая, на нас, Предве́чным Сове́том Пресвяты́я Тро́ицы, к благода́тному насле́дию жи́зни ве́чныя созда́нных, жа́лом же грехо́вным уя́звленных и сме́рти теле́сней и душе́вней пове́рженных су́щих, и я́коже святу́ю ико́ну Твою́ Озеря́нскую пречу́дне срасти́вши, всем ве́рным исто́чник чуде́с от нея́ источи́ла еси́, си́це же и нас, на Твою́, Богома́ти, ико́ну, благогове́йно взира́ющих, душе́вне и теле́сне исцели́, и немощно́е естество́ на́ше, сече́нием грехо́вным разсека́емое, па́ки с Бо́гом соедини́, и ча́дами Его́ Боже́ственныя любве́, си́лою и де́йствием Свята́го Ду́ха, нас соде́лай. Сердца́ же на́ша, Всеми́лостивая, благода́тию Христо́вою раствори́, и во́лю на́шу ко исполне́нию за́поведей Бо́жиих спе́шну сотвори́, но́ги же на́ши на путь ми́рен — И́стину Христо́ву напра́ви. И си́це, о Всеблага́я, все естество́ на́ше любо́вию к Бо́гу воспламени́.

Влады́чице Пресвята́я, я́коже в тя́жком наше́ствии иноплеме́нник в преде́лы на́ша свято́ю ико́ною Твое́ю Озеря́нскою Правосла́вныя лю́ди укрепля́ла еси́, та́ко и ны́не зна́мением Ли́ка сего́ Пресвята́го па́ству Ха́рьковскую и всех ве́рных чад страны́ на́шея в единомы́слии ве́ры утверди́, и от тлетво́рных раско́лов и ересе́й злочести́вых и ины́х бед сохрани́, Оте́честву же на́шему незы́блемаго ми́ра от Бо́га испроси́, и от всех враг, мы́слящих нам зла́я, нас изба́ви. Ве́рных же Твои́х, пред свято́ю ико́ною Твое́ю припа́дающих и в ско́рбех Тебе́ моля́щихся, проше́ния испо́лни, и вся, я́же ко спасе́нию потре́бная, всем нам да́руй. Убо́гия же сле́зы и воздыха́ния на́ша благоприя́тны пред Бо́гом сотвори́ и проще́ние грехо́в на́ших испроси́.

И та́ко, Преблагослове́нная Ма́ти, воздви́гни нас на благода́рственное Ти славосло́вие, и в по́двизе покая́ния нас укрепля́ющи, неосужде́нных прича́стников Пречи́стаго Те́ла и Честны́я Кро́ве Го́спода на́шего Иису́са Христа́ по кончи́не жития́ на́шего бы́ти нас ми́лостивно сподо́би. В час же исхо́да на́шего моли́тву Ма́тернюю о нас пред Бо́гом сотвори́, и бе́дныя ду́ши на́ша чрез мыта́рства лю́тыя, нача́ла и вла́сти тмы, невозбра́нно в Ца́рствие Небе́сное, иде́же мир и ра́дость безконе́чная, приведи́, — во е́же в Це́ркви Небе́сней, Тобо́ю, Честне́йшею Херуви́м и Сла́внейшею без сравне́ния Серафи́м, укра́шенной, непреста́нно славосло́вити и воспева́ти сме́рти Победи́теля — А́гнца Бо́жия, взе́мшаго грехи́ ми́ра. Ему́же, о Благода́тная, Тебе́ ра́ди, оса́нна и благодаре́ние, сла́ва, честь и поклоне́ние, со Безнача́льным Его́ Отце́м и со Пресвяты́м, Благи́м и Животворя́щим Ду́хом — Уте́шителем Святы́м, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

 

Молитва вторая Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Озерянской»

От суеты́ жите́йския возни́кше и ума́ своего́ по́мыслы во еди́но собра́вше, ко Твое́й, Богоро́дице, ико́не о́чи душ и телес на́ших воздвиза́ем, и Тебе́ взыва́ем си́це: не оста́ви, Пречи́стая, нас немощны́х во гресе́х на́ших растле́тися, не попусти́ зло́му де́мону ду́ши на́ша от Сы́на Твоего́ в де́бри страсте́й отгна́ти, но помози́ нам Того́ за́поведи при́сно па́мятовати, да ниже́ блу́дным возбеше́нием себе́ предае́м, ниже́ друг друга зло́бою угрыза́ем, но я́коже днесь, святы́ни Твое́й предстоя́ще, о исправле́нии жития́ на́шего ре́вностию распаля́емся, та́ко и от хра́ма Твоего́ в до́мы своя́ отше́дше, сие́ до́брое наме́рение сохрани́ти потщи́мся.

По сих же и теле́сныя на́ша ну́жды утоли́, и го́рести Твое́ю моли́твою исцели́, Всепе́тая. Ве́мы, я́ко подоба́ше нам па́че вся сия́ благоду́шне претерпева́ти и то́чию о терпе́нии в ско́рбех Го́спода проси́ти: но поне́же изнемога́ют в печа́лех ду́шы на́ша и по́мыслы уны́ния на́шу коле́блют ве́ру, сего́ ра́ди в сокруше́нии серде́ц к Тебе́ си́це взыва́ем: я́коже безчи́сленныя боля́щыя страда́льцы исцели́ла еси́ и скорбя́щыя уте́шила еси́, та́ко и нас пред чудотво́рною Твое́ю ико́ною припа́дающих и в ско́рби Тебе́ моля́щихся услы́ши, и всех проше́ния во благо́е испо́лни, боля́щым здра́вие, скорбя́щым утеше́ние подаю́щи, во вражде́ су́щым мир от Бо́га низпосыла́ющи, сомня́щымся же ве́ры утвержде́ние. Услы́ши гре́шныя рабы́ Твоя́, Пречи́стая, воздви́гни нас на благода́рственное Ти славосло́вие, да умно́жится ве́ра люде́й Твои́х, да просла́вится в них Твое́ заступле́ние, да та́ко Ца́рствие Сы́на Твоего́ посреди́ нас утверди́тся. Ему́же подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние, со Безнача́льным Его́ Отце́м, и Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

 

АКАФИСТ БОЖИЕЙ МАТЕРИ ПЕРЕД ИКОНОЙ «ОЗЕРЯНСКАЯ»

 

Кондак 1

Взбранной Воеводе, невечерняго Света Родительнице, Божественное знамение спасения — Христа Богомладенца на руку Своею держащи, молитвам Церкве земныя внемлющей, струи животворныя от явленныя иконы Своея Озерянския всем верным источающей, благодарственная восписуем Ти раби Твои, Богородице. Но яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи и щедротами Сына Твоего души наша озари, да зовем Ти:

Радуйся, благословенная в женах Богородице, светом любве Христовой нас озаряющая.

 

Икос 1

Архангел Гавриил, спасение наше предвозвещая, благословенную в женах пронарече Тя, Богородице. Мы же, благовестнику Бога Вышняго внемлюще, велию таинству дивящеся, радуемся; Тебе — знамение Лика Своего Озерянскаго нам даровавшую — Матерь Господа нашего исповедуем, и яко Матери милосердия и щедрот, со благоговением вопием Ти:

Радуйся, священное сокровище славы Божией, свещеносяще во Святая Святых светло введенная;

Радуйся, благоволения Божия предображение и человеков спасения проповедание.

Радуйся, пророческих проречений сбытие многоценное, Христа всем предвозвестившая;

Радуйся, о Тебе бо Небесная вся удивишася, зряще Духа Святаго в Тя всельшася.

Радуйся, Главизно нашего спасения, Триипостасное естество в Едином Божестве миру явившая;

Радуйся, Отроча Младо, Отчее Сияние, мир просветившее, нам родившая.

Радуйся, Мати Пречистая, прежде рождества и по рождестве Дева пребывшая;

Радуйся, яко о Рождестве Сына Твоего вси земнороднии, спасающеся, возвеселишася.

Радуйся, благословенная в женах Богородице, светом любве Христовой нас озаряющая.

 

Кондак 2

Видя благочестивый муж веси Озерянския, егда изыде на делание свое, святую икону Твою, Владычице, внезапу косою его разсеченную, со слезами умиления к Лику Твоему повержеся, и со благоговением разсеченныя части в дом свой принесе, слезно прося умилостивления о гресе своем. Егда же воутрии сих не обрете, страхом и скорбию объят бысть, помысли бо гневу Божию на доме своем быти, со умилением возопи Богу: Аллилуиа.

 

Икос 2

Разумети хотя тайны сея силу, еюже сокрыся из дому его святая икона Твоя, Владычице, муж сей боголюбивый на место разсечения ея поспеши. И егда же паки сращенну сию обретше, знамение велие в сем уразуме, о нем же иерею Феодору поведа, и людем веси Озерянския о чудеси велие возвести. Тии же о Твоем, Богомати, милосердии слышавше, гласом радования благодарне возопиша: Откуду нам сие, да Мати Господа нашего к нам прииде! Сице умиляющеся, воспеваху Ти таковая:

Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою, Имже мир от греха и смерти спасеся;

Радуйся, благословен бо Плод чрева Твоего, Имже глава змиева сокрушися.

Радуйся, Церкве Христовы, седмию Вселенскими Соборы утвержденныя, присное украшение;

Радуйся, веры Православныя, Духом Святым ограждаемыя, непоколебимое утверждение.

Радуйся, Препрославленная, во дни нашествия иноплеменник всемощно нас охраняющая;

Радуйся, мольбы верных Своих, пред Пречистым Твоим образом приносимыя, милостиво приемлющая,

Радуйся, сращением святыя иконы Твоея мужа праведна зело возвеселившая;

Радуйся, разсеченное диаволом естество наше Рождеством Сына Твоего паки с Богом соединившая.

Радуйся, благословенная в женах Богородице, светом любве Христовой нас озаряющая.

 

Кондак 3

Сила благодати неисповедимая не токмо от святыя иконы Твоея, Пречистая, верным источашеся, но и во источнице, на месте чуднаго явления ея, хромым хождение, глухим слышание, слепым прозрение обильно подавашеся. Тако бо Твоего Матерняго милосердия бездну неизследимую людие видевше, от недугов душевных и телесных исцеляхуся, сердца же своя в любви Божией утверждаху, с веселием поюще Ему: Аллилуиа.

 

Икос 3

Имея сие неописуемое сокровище веры — Твоего, о, Богомати, Лика Пречистаго благословение, и в нем Твой Покров и земли нашея благодатное украшение, иерей Божий Феодор, умиляяся, все имение свое разда и в пределех веси Озерянския, святую обитель — храмину Лику Твоему со пустыннолюбцем Севастианом воздвиже; себе же, в жертву живую — иночествовати в ней, Сыну Твоему и Богу нашему приведе, идеже со инеми пустыннолюбцы о Тебе, Благодатная, радуяся, сынолюбно воспе таковая:

Радуйся, Мудрость, Слово и Силу — Сына Отча, из Тебе воплотившагося, миру явившая;

Радуйся, Христа — Пасху нетленную мертвым, живым и грядущим уготовившая.

Радуйся, Владычице милостивая, Свой Божественный Покров на нас простирающая;

Радуйся, Голубице чадолюбивая, утешение благое в сердца наша низпосылающая.

Радуйся, Покрове ширший облака, явлением иконы Твоея милостивно нас посетившая;

Радуйся, любвеобильная Мати, землю Харьковскую благодатно освятившая.

Радуйся, Божия Слова предивное Селение, град наш и люди от нашествия вражия охраняющая;

Радуйся, незримая путеводительнице, к небесному Отечеству нас руководящая.

Радуйся, благословенная в женах Богородице, светом любве Христовой нас озаряющая.

 

Кондак 4

Бурю житейских скорбей и напастей в людех утолити хотящи, святую икону Твою на утешение нам даровала еси, Владычице, Юже аки Самую Тя с нами сущую зряще, недоумеюще, взываем: кую Ти похвалу принесем, Заступнице усердная, Яже источник благодатных исцелений пред Пречистым образом Твоим с верою молящимся и Твоея помощи просящим всещедро источаеши, и сице непрестанно нас милуеши, разве неисчерпаемыя щедроты Твоя величающе, благодарственно вопием Триединому Богу: Аллилуиа.

 

Икос 4

Слышавше ближнии и дальнии людие о пречудном явлении святыя иконы Твоея и о чудесех от нея бываемых, со умилением в святую обитель Озерянскую притекаху, и во всяких скорбех житейских, и в дни нашествия иноплеменник, в надежде спасения своего, о Тебе, Всепетая Мати, уверяшася, и сице ликовствующе, Господа любовию прославляху. Темже и мы, надежду радости сея приемше, о Господе радуемся, Тебе же гласом хваления приносим таковая:

Радуйся, Агнице, рождшая Агнца, вземшаго грехи мира, — небесе и земли Царице и Владычице;

Радуйся, всех верных от зол ограждение и священное прибежище.

Радуйся, Благая Утешительнице, нечаянную радость в святей иконе Твоей нам принесшая;

Радуйся, душ немощных Целительнице, благость любве Божия нам открывшая.

Радуйся, упование на милосердие Божие в сердца наша благодатно вселяющая;

Радуйся, теплотою любве Божественныя сердца наша оживотворяющая.

Радуйся, одушевленный Храме, Великаго Царя Божественное жилище;

Радуйся, Селение Небесное, Херувим пребольше и Серафим превыше.

Радуйся, благословенная в женах Богородице, светом любве Христовой нас озаряющая.

 

Кондак 5

Боготечней звезде икона Твоя, о, Богомати, уподобися, егда святыя — обители Озерянскую, Куряжскую и Харьковскую обтекаше и цельбоносными струи, неоскудно от нея источающимися, изобильно верных напаяше и, благодатию Святаго духа тех оживотворяющи, телесне и душевне, по вере их, исцеляше. Мы же душевныма нашима очима к Тебе, Первообразу Ея, возводимся, недугов наших исцеления, грехов прощения и Небесным Утешителем душ наших посещения умильно просим, с верою вопиюще о Тебе Богу: Аллилуиа.

 

Икос 5

Видевше икону Твою, Владычице, косою разсеченную и чудодейственно сращенную сущу, и токи чудес от нея изливаемыя, вси людие, со усердием к ней притекающе, Матерний Покров Твой и защищение, надежду и умилостивление в ней разумеваху. Сице и мы, стрелами врага разсекаеми и волнами страстей потопляеми, душевне изнемогающе, в Тебе, о, Всеблагая, надежду нашего спасения имуще, дерзающе молимся: услыши нас, грешными усты глаголющих Ти сицевая:

Радуйся, Преблагая Покровительнице града нашего, Твоими бо молитвами роди христианстии спасаются;

Радуйся, всех греховне блуждающих на путь жизни вечныя добре наставляющая.

Радуйся, безумства, лени и страстей силою любве Твоея нас милостивно спасающая;

Радуйся, бедныя души наша, огнем Духа Святаго, на подвиг любве согревающая и укрепляющая.

Радуйся, всех под Твой покров и защищение Матерне приемлющая;

Радуйся, в подвиге веры изнемогающих молитвам их внемлющая.

Радуйся, болящия и безнадежныя от одра болезни возставляющая;

Радуйся, верная Спутнице, путешествующих и по морю плавающих от всяких бед избавляющая.

Радуйся, благословенная в женах Богородице, светом любве Христовой нас озаряющая.

 

Кондак 6

Проповедник немолчен благодатныя помощи Богоматере явися человек некий, суху руку имый, иже со слезами умиления к иконе Ея святей припадая, удобь исцеление прият, и о чудеси, на нем бывшем, с радостию и благодарением всей церкви поведа. Мы же, имуще сию источник благодатных исцелений, наипаче же пред Престолом Божиим Заступницы усердныя за всех нас Матернее заступление, со дерзновением вопием любящему нас Богу: Аллилуиа.

 

Икос 6

Возсия нам, паче лучь солнечных, святая икона Твоя, Владычице, в пределех Озерянских, егда губительная язва на страну нашу найде, и многи острием смерти изсече. Людие же, гнев Божий видяще, со слезами умиления ко святей иконе Твоей, о, Богомати, повергахуся, и не токмо православнии, но и иновернии, к источнику Твоего милосердия притекавшии с верою, исцеляхуся. Сице бо милость Божию Твоими Матерними молитвами на себе видяще, со благодарением воспеваху Ти таковая:

Радуйся, в дни мора язвеннаго непреложная наша Надеждо и Спасительнице;

Радуйся, всех, в неудобоисцельных недузех страждущих, премилосердная Целительнице.

Радуйся, ум наш, небрежением омраченный, благодатными струями, от иконы Твоея изливаемыми, озаряющая;

Радуйся, близ смерти сущия и душевне изнемогающия милостивно к жизни возвращающая.

Радуйся, светлое благодати познание, о Тебе бо вся силы небесныя хвалятся;

Радуйся, надеждо благ вечных, Тобою бо земнороднии к жизни вечней приуготовляются.

Радуйся, Мати Предвечнаго Бога, целебную радость верным источающая;

Радуйся, Честною Кровию Сына Твоего грехи мира омывающая;

Радуйся, благословенная в женах Богородице, светом любве Христовой нас озаряющая.

 

Кондак 7

Хотящи явити людем страждущим Твоея Матерния любве неисчерпаемую щедрот бездну, аки студенцы в пустыни знойней, чудотворныя иконы Твоя и новая знамения от них, о, Богомати, даровала еси, да вси в болезнех душевных и телесных неисцельно изнемогающи, и ко Твоему милосердию с верою притекающии, спасение обретают. Тако у иконы Твоея Озерянския немощнии и одержимии, исцеления душ и телес своих приемлюще, с веселием и благодарением воспеваша Богу: Аллилуиа.

 

Икос 7

Новую песнь хваления принесе Ти пажить Харьковская, Мати Врача душ и телес наших, егда некая слепая отроковица с материю своею слезныя молитвы у иконы Твоея Озерянския творящи, внезапну велиим гласом радования возопи: О, мати моя! Свет Божий вижу, тьму непроходную очес моих просвещающий! Людие же, видевше Твоего, о, Богомати, благодатнаго врачевания силу, Твоему милосердию себе вверяху, с верою и любовию ко святей иконе Твоей припадающе, таковыми взываху похвалы:

Радуйся, Источниче милосердия неисчерпаемый, неисцельных болезней врачевание содержащий;

Радуйся, всех оставленных врачами Твоею благодатною силою исцеляющая.

Радуйся, дев благочестивых невестительнице и усердная о нас молитвеннице;

Радуйся, во искушениих и соблазнах житейских блуждающих ко спасению Путеводительнице.

Радуйся, Звездо неугасимая, зрети Бога Вышняго нас просвещающая;

Радуйся, растления душевнаго и совести лукавства нас избавляющая.

Радуйся, о Тебе бо матери и дщери, и невесты Христовы надежду имуще, спасаются;

Радуйся, божественную радость и вечное спасение уповающим на Тя приуготовляющая.

Радуйся, благословенная в женах Богородице, светом любве Христовой нас озаряющая.

 

Кондак 8

Страшное и ужасное видение людем Божиим бысть, егда у святыя иконы Твоея, Владычице, чудо велие и неизреченное совершися: дщерь бо некая, бесом томимая сущи, хулу страшную на Сию изрекаше, обаче молитв ради Святыя Церкве, наипаче же Твоего предстательства силою, от сего лукавства спасена бысть, и на славословие Твое, Пречистая, подвижеся. Мы же радуемся и, веселимся, яко не посмеются о нас врази наши, ниже погубит нас Господь грех ради наших, молитвами Твоими. Сего ради, благодаряще, о Тебе вопием Богу: Аллилуиа.

 

Икос 8

Вся в вышних пребывающи и нижних, к Лику Твоему святому припадающих, никакоже оставлявши, Богородице. Сице бо человек, духа злаго имый, с верою моляся пред Пречистым образом Твоим Озерянским, Владычице, исцелен бысть, и в радости душевней о благодеянии на нем бывшем, благодарение Тебе принесе. С ним же и на нас, о, Всеблагая, во время благопотребно посети и от ловления диаволя души наша сохрани, да не постыдимся, ниже посрамимся, принося Ти сицевыя похвалы:

Радуйся, яко именем Твоим, паче всякаго имене, пленения диаволя и всея силы вражия человецы свобождаются;

Радуйся, яко призывающии имя твое от клеветы человеческия и внезапныя смерти Тобою избавляются.

Радуйся, бедствующим на всяком месте всеусердная Предстательнице;

Радуйся, за обидимых, озлобленных и уничиженных присная Ходатаице.

Радуйся, Ты бо кающихся грешников из челюстей духов злобы изымавши;

Радуйся, Ты бо всех на Тя уповающих в любовь Божию вводиши.

Радуйся, красотою девства Твоего воспевати величие Божие нас научающая;

Радуйся, Рождеством Сына Твоего грозное смерти жало притупляющая.

Радуйся, благословенная в женах Богородице, светом любве Христовой нас озаряющая.

Кондак 9

Вси сущии в бедах, болезнех и печалех, радостно восхвалим Святую Заступницу нашу, Богородицу, обретшую благодать у Бога, во еже недужныя исцеляти, немощныя укрепляти, плененныя свобождати и стражущия от духов нечистых и прочих бед избавляти. Темже, яко несомненней Предстательнице нашей умильно глаголем: помози и научи нас, о, Милосердствующая Мати, волю Божию всегда творити, и пребывати в любви Его, и яко кадило благовонное, непрестанно приносити Ему: Аллилуиа.

 

Икос 9

Витии многовещаннии недоумеют, что глаголати о Тебе, Мати Божия, видяще тайну необъемлемую и величие неописуемое святаго Лика Твоего, Дево Чистая, даром чудотворений сияющаго и всех, припадающих к нему с верою, цельбоносными дарами снабдевающаго. Мы же, неисчетная благодеяния сия ведуще, аще и от скверных устен наших, обаче умиленною душею и сердцем сокрушенным, дерзаем воспевати Тебе сия похвалы:

Радуйся, Отца Небеснаго благоволения предображение, кающихся грешников милосердием Божиим снабдевающая;

Радуйся, Едина Мати милосердия, вдов и сирот милующая и питающая.

Радуйся, на горе Афонстей, Почаевстей и в иных обителех иконами Твоими преславно чудодействующая;

Радуйся, новую купель Силоамскую в пустыне Озерянстей верным на утешение источившая.

Радуйся, иноков благоподвизающихся к Отечеству Небесному верная Предводительнице;

Радуйся, супружеств христианских благословение и чад их Преблагая Покровительнице.

Радуйся, Церкве Небесныя присное радование, земныя же от всех козней вражиих непреодоленное избавление;

Радуйся, в вечнем Царствии Сына Твоего, радости неизреченныя верным уготовление.

Радуйся, благословенная в женах Богородице, светом любве Христовой нас озаряющая.

 

Кондак 10

Спасительное прибежище и Твоего Предстательства уверение, и милосердия Твоего явление — икона Озерянская нам, Владычице, показася, пред Нею же души наша в молитве изливаем и верою Тебе вопием: воззри, Милосердая, на люди Твоя, вся скорби наша и печали утоли, утешение благое в сердца наша низпосли, и спасение вечное душам нашим, Пречистая, испроси, да спасаеми Тобою, Сыну Твоему и Богу нашему благодарно зовем: Аллилуиа.

 

Икос 10

Стену тверду и от бед ограждение, противу козней вражиих спасительное прибежище, недугов исцеление и ины дары многи в святей иконе Твоей, Владычице, обильно даровала еси нам. Сию благоверный христолюбец, иже ушесы своими зело страдаше, в трикратном явлении видев, со умилением к Той припадая, благодатнаго исцеления сподобися. Тако видяще любве Твоея, Богомати, неисчерпаемое море, дерзающе, молимся: услыши нас убогих, грешными усты глаголющих Ти сицевая:

Радуйся, Предвечнаго Царя Родительнице, Церкве Православныя забрало и ограждение;

Радуйся, народа нашего от бед Хранительнице, и от всех врагов избавление.

Радуйся, наша всеусердная Благодетельнице, паству Харьковскую матерински опекающая;

Радуйся, Цвете Небеснаго благоухания, благодатным миром сердца наша растворяющая.

Радуйся, незримая Предстательнице, Ты бо воистину крепость наша и спасение;

Радуйся, благоутробная и милостивая к человеком, болезней наших надежное исцеление.

Радуйся, благая хлебодательнице, дождями ранними и поздними землю нашу напояющая;

Радуйся, от враг видимых и невидимых, возстающих на ны, нас избавляющая.

Радуйся, благословенная в женах Богородице, светом любве Христовой нас озаряющая.

 

Кондак 11

Пение всеумиленное приносим Ти, Всемилостивая Владычице! Не вемы бо, что сотворим, егда внезапу найде на нас страшный час смерти? На Тя все упование наше возлагаем, и к Твоей святей иконе, юже на утешение нам даровала еси, припадающе, просим: буди милостива к нам грешным и не презри молений наших, но всели в сердца наша печаль по Бозе Спасителе нашем, да пламенною любовию зовем Ему: Аллилуиа.

 

Икос 11

Светозарную свещу, во мраце жития сущим неугасимую, зрим святую икону Твою, Всенепорочная, — Твоего милосердия источник, благодать всем источающий, у него же мнози грешницы, кающеся, спасение улучиша, и Твоим ходатайством Царствие Небесное обретоша. Помози и нам, Всемилостивая, да Твоими Матерними молитвами с мудрыми девами Царствию Христову приобщимся, идеже веселящеся вопием Ти таковая:

Радуйся, приятное молитвы кадило, за спасение мира у престола Святыя Троицы присно благоухающая;

Радуйся, органе молитвы неумолкающия, милосердия Божия миру просящая.

Радуйся, равноапостолов и проповедников евангельския истины благодатное вдохновение;

Радуйся, верных иерархов Церкве Христовы правило веры и от скорбей избавление.

Радуйся, храмов Божиих усердных строителей и верных в них служителей любовию Христовою обогащение;

Радуйся, трудолюбивых земледельцев хлебом жизни вечныя насыщение.

Радуйся, Божественною красотою Сына Твоего и Бога нашего непрестанно наслаждающаяся;

Радуйся, Его же, яко Судию и Бога, о спасении мира неотступно умоляющая.

Радуйся, благословенная в женах Богородице, светом любве Христовой нас озаряющая.

 

Кондак 12

Благодати Твоея земное знамение дати восхотевши, источник чудес неисчетных пажити Харьковстей в иконе Твоей Озерянской отверзла еси, Владычице. В ней же Божественная благодать, еюже Всевышний облагодатствова Тя, знамения и чудеса выну содевает, душевных и телесных недугов исцеление всем с верою притекающим подает. Темже и нам благодати сея помощь у Сына Твоего, Пречистая, испроси, да не погибнем люте без покаяния, но Тобою спасаемии, немолчно поем Единому Светозарному Богу: Аллилуиа.

 

Икос 12

Поюще любве Твоея бездну неизреченную, юже изливаеши роду христианскому, благодарно припадающе, молим Тя, Богородице: яко в животе сем, тако и в страшный час смерти не остави нас, но ускори на помощь и, яко воистину Матерь Божия и над всеми владычествующая, от лютых мытарств и руки бесовския души наша исхити, и Сыну Твоему и Богу нашему спасены приведи, да якоже на земли, тако и на небеси, со всеми святыми воспеваем Ти таковыя похвалы:

Радуйся, щедрот бездно, от начала веков во главизну нашего спасения предъизбранная;

Радуйся, источниче любве неизреченныя, Материю милостивою Страстотерпцем Голгофским миру указанная.

Радуйся, у Креста Сыну Своему сострадавшая, и с Ним мир возлюбившая;

Радуйся, Церковь Сына Твоего от всех зол избавляющая, род христианский возвеличившая.

Радуйся, цвете девства неувядаемого, венец всех добродетелей в Себе сплетшая;

Радуйся, радуго Божественнаго Знамения, небесныя и земныя у Престола Божия Собою совокупльшая.

Радуйся, всесвятый бо Лик Твой, благодатию и жизнию дышущий, яко рай Божественный, на Тя взирающим;

Радуйся, превыше Небес Превознесенная, Отрадо и Утешение непрестанно Тя величающим.

Радуйся, благословенная в женах Богородице, светом любве Христовой нас озаряющая.

 

Кондак 13

О, Преблагословенная Мати Христа Бога нашего, Церкве Небесныя предивное украшение, земныя же щит и утверждение, всем во всяких скорбех Матернее заступление, и среди соблазнов мира сего благодатное душ наших озарение! Приими, Всемилостивая, сие убогое моление наше, пред Пречистым образом Твоим Тебе приносимое, и умоли Всеблагаго Бога явити милость Свою на ны и на народы наша, во еже в силе и благодати Духа Святаго всякое зло препобеждая, николиже в любви Божией не насытитися, и тако чистым сердцем зде и в будущем веце воспевати святых Святейшему Слову: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

 

Молитва к Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой «Озерянской»

О, Преблагословенная Владычице наша Богородице! К Тебе, обретшей благодать пред Богом, во еже родити миру Спаса душ наших, с Ним же у Креста Его молитвою за мир сраспинавшаяся, и Материю Света Им пронареченная, припадающе, молимся. Призри, Всемилостивая, на нас, Предвечным Советом Пресвятыя Троицы, к благодатному наследию жизни вечныя созданных, жалом же греховным уязвленных и смерти телесней и душевней поверженных сущих, и якоже святую икону Твою Озерянскую пречудне срастивши, всем верным источник чудес от нея источила еси, сице же и нас, на Твою, Богомати, икону, благоговейно взирающих, душевне и телесне исцели, и немощное естество наше, сечением греховным разсекаемое, паки с Богом соедини, и чадами Его Божественныя любве, силою и действием Святаго Духа, нас соделай. Сердца же наша, Всемилостивая, благодатию Христовою раствори, и волю нашу ко исполнению заповедей Божиих спешну сотвори, ноги же наши на путь мирен — Истину Христову направи. И сице, о, Всеблагая, все естество наше любовию к Богу воспламени. Владычице Пресвятая, якоже в тяжком нашествии иноплеменник в пределы наша святою иконою Твоею Озерянскою Православныя люди укрепляла еси, тако и ныне знамением Лика сего Пресвятаго паству Харьковскую и всех верных чад страны нашея в единомыслии веры утверди, и от тлетворных расколов и ересей злочестивых и иных бед сохрани, Отечеству же нашему незыблемаго мира от Бога испроси, и от всех враг, мыслящих нам злая, нас избави. Верных же Твоих, пред святою иконою Твоею припадающих и в скорбех Тебе молящихся, прошения исполни, и вся, яже ко спасению потребная, всем нам даруй. Убогия же слезы и воздыхания наша благоприятны пред Богом сотвори и прощение грехов наших испроси. И тако, Преблагословенная Мати, воздвигни нас на благодарственное Ти славословие, и в подвизе покаяния нас укрепляющи, неосужденных причастников Пречистаго Тела и Честныя Крове Господа нашего Иисуса Христа по кончине жития нашего быти нас милостивно сподоби. В час же исхода нашего молитву Матернюю о нас пред Богом сотвори, и бедныя души наша чрез мытарства лютыя, начала и власти тмы, невозбранно в Царствие Небесное, идеже мир и радость безконечная, приведи, — во еже в Церкви Небесней, Тобою, Честнейшею Херувим и Славнейшею без сравнения Серафим, украшенной, непрестанно славословити и воспевати смерти Победителя — Агнца Божия, вземшаго грехи мира. Ему же, о, Благодатная, Тебе ради, осанна и благодарение, слава, честь и поклонение, со Безначальным Его Отцем и со Пресвятым, Благим и Животворящим Духом — Утешителем Святым, ныне и присно, и во веки веков. Аминь!

 

Молитва иная

От суеты житейския возникше и ума своего помыслы во едино собравше, ко Твоей, Богородице, иконе очи душ и телес наших воздвизаем, и Тебе взываем сице: не остави, Пречистая, нас немощных во гресех наших растлетися, не попусти злому демону души наша от Сына Твоего в дебри страстей отгнати, но помози нам Того заповеди присно памятовати, да ниже блудным возбешением себе предаем, ниже друг друга злобою угрызаем, но якоже днесь, святыни Твоей предстояще, о исправлении жития нашего ревностию распаляемся, тако и от храма Твоего в дома своя отшедше, сие доброе намерение сохранити потщимся. По сих же и телесныя наша нужды утоли, и горести Твоею молитвою исцели, Всепетая. Вемы, яко подобаше нам паче вся сия благодушне претерпевати и точию о терпении в скорбех Господа просити: но понеже изнемогают в печалях душы наша и помыслы уныния нашу колеблют веру, сего ради в сокрушении сердец к Тебе сице взываем: якоже безчисленныя болящыя страдальцы исцелила еси и скорбящыя утешила еси, тако и нас пред чудотворною Твоею иконою припадающих и в скорби Тебе молящихся услыши, и всех прошения во благое исполни, болящым здравие, скорбящым утешение подающи, во вражде сущым мир от Бога низпосылающи, сомнящымся же веры утверждение. Услыши грешныя рабы Твоя, Пречистая, воздвигни нас на благодарственное Ти славословие, да умножится вера людей Твоих, да прославится в них Твое заступление, да тако Царствие Сына Твоего посреди нас утвердится. Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение, со Безначальным Его Отцем, и Пресвятым и Благим и Животворящим Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

 

 

По материалам сайтов:

Свято-Озерянского храма г. Харькова – Архимандрит Никодим (Сылко), настоятель Свято-Озерянского храма г. Харькова.

Азбука

 

Просмотрено (1050) раз

Оставить комментарий

Сохранен как Новости, Святыни и Святые

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *